آغاز واکسیناسیون با واکسن «اسپوتنیک وی» در ایران

CC BY 4.0 / The Federal Assembly of the Russian Federation / سفر قالیباف به مسکو
سفر قالیباف به مسکو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2021
اشتراک
قالیباف: امروز در ایران واکسیناسیون با استفاده از واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه آغاز شد.

به گزارش اسپوتنیک، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس ایران اعلام نمود که روز 8 فوریه (دوشنبه) در ایران واکسیناسیون با استفاده از واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه آغاز شد.

وی در دیدار با ویاچسلاو والودین رئیس دومای کشوری روسیه در روز 8 فوریه (دوشنبه) گفت:« اگر بطور دقیق بگوئیم، امروز اولین روزی است که استفاده از واکسن روسی «اسپوتنیک وی» مطابق با اولویت های بهداشتی و بیولوژیکی را آغاز کردیم».

ریاست مجلس ایران افزود که مدتی قبل اولین محموله واکسن روسی به ایران ارسال شده بود و از این بابت از روسیه سپاسگزاری نمود.

قالیباف در ادامه افزود:« این سفر مهمترین موضوعش پیام مقام معظم رهبری برای رئیس جمهور روسیه، جناب آقای پوتین بود. تأکید در این پیام براین بود که روابط ایران و روسیه، روابطی مستحکم و راهبردی و مستمر خواهد بود. و هیچ تغییرات سیاسی در دنیا و نگاه های یک جانبه گرایانه هرگز تأثیری بر این ارتباط راهبردی بین ایران و روسیه نخواهد داشت.

در بحث پاندومی هم که امروز موضوع همه کشورها و جوامع بشری است، این همکاری که در حوزه واکسن بین دو کشور انجام شده با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

امروز هماهنگ و توافق شد که در فصل بهار سومین کمیسیون عالی مشترک پارلمان های ایران و روسیه در تهران برگزار شود».

پیشتر دكتر كيانوش جهانپور اعلام كرده بود که محموله اولیه واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه جهت نمونه برداری و بررسی های نهایی به محل نگهداری منتقل شده و آغاز واکسیناسیون منوط به تایید و اعلام معاونت بهداشت و کمیته اجرایی واکسیناسیون خواهد بود.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اظهار کرد که هنوز توزیع واکسن‌های کرونا از سبد کوواکس به هیچ کشوری آغاز نشده است. واردات واکسن کرونا از سایر منابع نیز در حال انجام است و همان طور که وزیر بهداشت نیز اعلام کرد، واکسن‌های دیگر از جمله  ۴.۲ میلیون دوز واکسن آسترازنکا از سبد کوواکس نیز در ماه فوریه وارد کشور خواهد شد.

کره جنوبی امکان خرید واکسن اسپوتنیک وی را بررسی می‌کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2021
کره جنوبی امکان خرید واکسن اسپوتنیک وی را بررسی می‌کند

بر اساس اعلام سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، محموله دوم تا آخر بهمن ماه جاری و محموله سوم تا ۱۰ اسفند راهی تهران می‌شود و این روند هر دو هفته و یک ماه یک بار ادامه خواهد یافت.

واکسن «اسپوتنیک وی» در ماه مه سال 2020 توسط مرکز ملی تحقیقات علمی ویروس شناسی «گامالیا» در روسیه ساخته شد. این واکسن با استفاده از ادنوویروس انسانی ساخته شده و یکی از ارزانترین واکسن های جهان است. هر دوز آن 10 دلار قیمت دارد.  تا پایان سال گذشته، این واکسن برای واکسیناسیون عمومی در روسیه مورد تأیید قرار گرفت که واکسیناسیون شهروندان روسیه در دسامبر سال 2020 آغاز شد که برای شهروندان روسیه کاملا رایگان است.

مطابق با اطلاعات بنیاد سرمایه گذاری های مستقل روسیه،  واکسن « اسپوتنیک وی» در 16 کشور جهان به ثبت رسیده است. انتظار می رود که طی چند روز آینده، شهروندان بولیوی، قزاقستان، ترکمنستان، فلسطین، امارات متحده عربی، پاراگوئه، مجارستان، ارمنستان، الجزیره، بوسنی و جمهوری صربستان، ونزوئلا و ایران با واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه واکسینه بشوند.

بیش از 50 کشور درخواست دریافت 1.2 بیلیون دوز واکسن « اسپوتنیک وی» را برای شرکای بنیاد سرمایه گذاری های مستقیم روسیه در هند، برزیل، چین، کره جنوبی ارسال کرده اند و دیگر کشورها در حال تولید این واکسن برای بازار جهانی هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала