رسانه: بازرسان در پاییز آثاری از مواد رادیواکتیو را در تأسیسات ایران پیدا کردند

© Sputnik / Shiva Abshenasآتش سوزی در بیمارستان دی در پایتخت ایران
آتش سوزی در بیمارستان دی  در پایتخت ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.02.2021
اشتراک
روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از سه دیپلمات گزارش داد ، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاییز گذشته در نمونه های گرفته شده در دو سایت در ایران ، آثاری از مواد رادیواکتیو پیدا کردند.

به گزارش اسپوتنیک، این دیپلمات ها به روزنامه وال استریت ژورنال گفتند نمی دانند كه بازرسان بطور مشخص كدام ماده را پیدا كردند.

اعلام شده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی هنوز آخرین یافته های خود  را به کشورهای عضو اطلاع نداده است. این آژانس در حال حاضر از ایران توضیحاتی در مورد مواد پیدا شده می خواهد ، که به گفته یکی از گفتگوی روزنامه ، یک روش استاندارد است.

کاخ سفید: بازگشت آمریکا به برجام بستگی به اقدامات ایران دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.02.2021
کاخ سفید: بازگشت آمریکا به برجام بستگی به اقدامات ایران دارد

پیش از این ، علی ربیعی ،سخنگوی  رسمی دولت ایران ، از آغاز روند غنی سازی اورانیوم در سطح 20 درصد در تأسیسات هسته ای در فردو خبر داد. ایران قانون "اقدام استراتژیک برای لغو تحریم ها" را که توسط مجلس ارائه شده او تولید اورانیوم با درجه غنی سازی 20٪ به بالا را در نظر می گیرد، تصویب کرده است.

این قانون همچنین استفاده از سانتریفیوژهای نسل جدید را ظرف مدت سه ماه پیش بینی کرده است: یک هزار سانتریفیوژ IR-2M و حداقل 174 سانتریفیوژ IR-6. قرار شده تعداد دومی طی یک سال به هزار عدد افزایش یابد.

این درحالی است که توافق هسته ای فقط استفاده از اولین سانتریفیوژهای IR-1 و غنی سازی اورانیوم در سطح 3.67٪  را در نظر گرفته است.

قانون نامبرده دولت ایران را ملزم می کند که اگر در طی دو ماه از تاریخ "لازم الاجرا شدن" این قانون ، طرفهای برجام آنرا اجرا نکنند، پروتکل الحاقی با آژانس انرژی هسته ای بین المللی در مورد راستی آزمایی گسترده فعالیتهای هسته ای را کنار بگذارد . نمایندگان مجلس بر عادی سازی عملیات بانکی و صادرات نفت به اروپا اصرار دارند که تحریم های آمریکا مانع آن می شود.

این قطعنامه مدت ها بود که آماده می شد ، اما با توجه به ترور محسن فخری زاده،  فیزیکدان عالی رتبه هسته ای ایران در پایان ماه نوامبر ، مجلس آن را به صورت تسریع شده مورد بررسی قرار داد.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در سال 2015 توسط شش کشور (انگلیس ، آلمان ، چین ، روسیه ، آمریکا ، فرانسه) و ایران منعقد شد ، لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران را پیش بینی می کرد اما در شکل اولیه خود  حتی سه سال دوام نیاورد: در ماه مه 2018 ، ایالات متحده از خروج یک جانبه از آن و بازگرداندن تحریم های سخت علیه تهران خبر داد.

ایران در سال 2019 کاهش تدریجی تعهدات خود در چهارچوب این توافق نامه و  کنار گذاشتن محدودیت ها در تحقیقات هسته ای ، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم را اعلام کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала