سفیر ایران در روسیه : آمریکا برای بازگشت به برجام باید تحریم های علیه ایران را لغو کند

© Photo / tasnimکاظم جلالی
کاظم جلالی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.02.2021
اشتراک
کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو امروز پنجشنبه اعلام کرد آمریکا برای بازگشت به برجام باید تحریم های علیه ایران را لغو و خسارات را جبران کند و تهران منتظر اقدامات عملی واشنگتن د راین راستا است.

، سفیر ایران در مسکو در نشست خبری آنلاین خود در خبرگزاری بین المللی "روسیا سیگودنیا" در پاسخ به سوال خبرنگار اسپوتنیک گفت: "ما امیدوار هستیم که پیش از پایان مهلت مقرر آمریکا بتواند خسارات ناشی از تحریم های علیه ایران را جبران کند."

جلالی افزود: "در مرحله اول آمریکا باید تحریم های علیه ایران را لغو کند. ما منتظر این اقدام هستیم". پیشتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفته بود که ما شعار های بسیاری از آمریکا شنیده ایم اما آمریکایی ها باید اقدامات عملی داشته باشند.

شرط بازگشت ایران به برجام از دیدگاه سناتور روس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2021
شرط بازگشت ایران به برجام از دیدگاه سناتور روس

در زمان دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ، ایالات متحده از توافق نامه هسته ای برجام با ایران خارج شده و تحریم ها علیه جمهوری اسلامی را مجدداً اعمال کرد. بعداً تهران همچنین از کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه از جمله  کنار گذاشتن محدودیتها در رابطه با در تحقیقات هسته ای ، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم خبر داد. کاخ سفید از قصد جو بایدن رئیس جمهور جدید  آمریکا برای گفتگو در مورد برنامه های مذاکره با ایران با متحدان این کشور خبر داد. تهران اظهار داشت كه مذاكرات با آمريكا جزو برنامه هاي ايران نيست و هرگونه پيشرفت در اين زمينه به اقدامات واقعی واشنگتن از جمله رفع تحريم ها بستگي دارد.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала