جزئیات برنامه ایران برای ساخت "ماهگرد"

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / cropped photoجزئیات برنامه ایران برای ساخت "ماهگرد"
جزئیات برنامه ایران برای ساخت ماهگرد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2021
اشتراک
رئیس سازمان فضایی ایران از برنامه‌ریزی برای ساخت «منظومه ماهواره‌ای» و «ماهگرد» برای تحقق اقتدار علمی ایران در حوزه فضا خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر، مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران و معاون وزیر ارتباطات در گفتگو با این خبرگزاری، از برنامه‌ریزی برای تثبیت ماهواره ایرانی در مدار لئو، طراحی و ساخت منظومه ماهواره‌ای و نیز حرکت به سمت فرستادن «ماهگرد» به سیاره ماه خبر می‌دهد.

ماهواره - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.01.2021
تحویل ماهواره پارس ۱ به سازمان فضایی ایران + عکس

وی گفت: مطابق با نقشه راه فناوری فضایی کشور ما ۴ گام را در برنامه فضایی دنبال می‌کنیم؛ گام نخست مربوط به دستیابی کشور به مدار ۲۵۰ کیلومتر زمین است که در این گام ۴ ماهواره امید، نوید، فجر و رصد در این مدار قرار گرفتند. گام دوم این است که بتوانیم ماهواره‌ها را در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهیم. برای تحقق این هدف پرتابگر سیمرغ و ماهواره‌های پارس، ظفر و طلوع طراحی و ساخته شده‌اند؛ در گام سوم باید بتوانیم ماهواره خود را در مدار هزار کیلومتر از سطح زمین قرار دهیم که برای این فاز، ماهواره بر سفیر، ماهواره ایرانی را در مدار قرار می‌دهد. به این ترتیب عملاً دستیابی به مدار لئو تکمیل و تثبیت می‌شود.

در نهایت در گام چهارم، هدف این است که به مدار ژئو که ۳۶ هزار کیلومتری سطح زمین است، دست پیدا کنیم.

قرارداد ساخت ماهواره با سرمایه گذاری بخش خصوصی با این شرط که تمام تست‌های آن فضایی باشد و ماهواره را در مدار تحویل بگیریم، منعقد می‌کنیم. به این ترتیب ساخت ماهواره‌های «پارس ۲» و «ناهید ۳» مطابق این فرآیند و با همکاری بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از ظرفیت دانشگاهی پیگیری و محقق خواهد شد.

یکی از اولویت‌های برنامه ۱۰ ساله دوم فضایی، تثبیت فناوری فضایی در مدار ۵۰۰ کیلومتر زمین و بالاتر است که بتوان خدمات به جامعه داد. در این راستا ساخت پرتابگرهای «سیمرغ» و «ذوالجناح» و نیز ماهواره‌های «ظفر»، «پارس»، «ناهید یک» و «ناهید دو» با این هدف صورت گرفته است.

برای تثبیت دستاوردهای فضایی در مدار لئو پیش بینی می‌شود که تا پایان دولت، ۶ پرتاب مداری (در مدار ۵۰۰ کیلومتری) و ۲ پرتاب زیرمداری را امتحان کنیم.

توسعه فناوری فضایی در مدار لئوی زمین بستری را فراهم می‌کند که ماهواره‌ها بتوانند سرویس‌های مخابراتی و اینترنتی را در مقایسه با ارتباطات سیار و زمینی ارائه دهند. تاکنون توسط این شرکت‌ها سرعت ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه و با تأخیر دریافت ۲۰ میلی ثانیه از سوی منظومه‌های ماهواره‌ای به ثبت رسیده است و به نوعی کیفیت اینترنت ماهواره‌ای قابل رقابت با ارتباطات سیار در دنیا شده است.

شرکت‌های مختلفی در تلاش هستند که بتوانند اینترنت ماهواره‌ای ارائه کنند و یکی از گلوگاه‌ها در این بحث، قراردادن ماهواره‌ها در مدار است. برای مثال استارلینک برنامه‌ریزی کرده که ۴۲ هزار ماهواره را طی ۲ فاز در مدار قرار دهد.

از این رو ما نیز تلاشمان این است که مدار لئو را تثبیت کرده و با همکاری بخش خصوصی، منظومه ماهواره‌ای خودمان را در مدار قرار داده و توسعه دهیم.

ما برای منظومه ماهواره‌ای یک برنامه ۱۰ ساله داریم که ساخت این منظومه با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه پهن باند و باند باریک (broadband و narrowband) و ناوبری و کمک ناوبری اجرایی شود. برای این پروژه یک کنسرسیوم در کشور شکل گرفته است و یک تیم فنی در حال کار روی این پروژه است که امیدواریم پس از تثبیت ماهواره در مدار لئو، تست‌های منظومه ماهواره‌ای انجام و تعدادی ماهواره در مدار قرار گیرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала