آیا استارت-3 تمدید خواهد شد؟

© Sputnik / Sergey Kazakآیا استارت-3 تمدید خواهد شد؟
آیا استارت-3 تمدید خواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسانه‌ها: بایدن قصد دارد پیمان استارت -3 را برای 5 سال تمدید کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «واشنگتن پست» با استناد به منابعی، دولت جو بایدن قصد دارد پیمان  کاهش تسلیحات استراتژیک تهاجمی را به مدت 5 سال دیگر تمدید کند.

در خبر منتشره آمده است:« رئیس جمهور بایدن قصد دارد به تمدید 5 ساله  تنها پیمان باقیمانده با روسیه  که باعث کاهش دو زرادخانه بزرگ هسته ای در جهان می شود، فقط چند روز تا پایان مدت اعتبار آن، دست یابد».

5 ماه فوریه تاریخ نهایی برای تمدید این پیمان است.

وزارت امور خارجه روسیه روز 21 ژانویه (پنجشنبه) در بیانیه‌ای گفت:« دولت قبلی آمریکا در عرصه کنترل تسلیحات، بطور هدفمند و عمدی به نابودی نظام‌های قراردادی پرداخت که امکانات واشنگتن برای افزایش توانمندی تسلیحاتی و برتری واشنگتن در این باره را محدود می‌کرد.

لاوروف درباره تغییر سیاست آمریکا در برابر روسیه تردید کرد - اسپوتنیک ایران
لاوروف درباره تغییر سیاست آمریکا در برابر روسیه تردید کرد

ما به نوبه خود خواهان تمدید پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی با مواضع واقعگرایانه هستیم. معتقدیم که این پیمان در همان شکلی که امضا شده است می تواند تمدید شود و تمدید اعتبار آن برای حداکثر زمان پیش بینی شده در آن یعنی دوره پنج ساله را ترجیح می دهیم».

روسیه در پایان این بیانیه ابراز امیدواری کرده است که دولت جدید آمریکا به ریاست بایدن به مذاکره با مسکو با مواضع سازنده‌تر پرداخته و تمام مواردی که در مورد این پیمان مطرح می‌شود را مورد توجه قرار دهد و مسکو هم برای چنین همکاری برابر و باتوجه متقابل به منافع یکدیگر آمادگی دارد.

چندی پیش، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، وضعیت موجود در رابطه با کنترل تسلیحات در مناسبات دو کشور روسیه و آمریکا را «کاملا غیر عادی» نامید. وی متذکر شد که موضع مسکو در رابطه با این مسأله بلاتغییر باقی می ماند و اظهارداشت که در وزارت امور خارجه روسیه منتظر  پیشنهادات مشخص از سوی شرکای آمریکایی هستند.

پیمان استارت نو در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد. باراک اوباما رییس‌ جمهوری وقت آمریکا و دمیتری مدودیف همتای روسی وی سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه یافتند حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک مستقر کنند،  حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت که سال ۲۰۰۲ قید شد. نخستین پیمان سال ۱۹۹۱ منعقد شد و سال ۲۰۰۹ منقضی شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد داده است که توافق استارت نو بدون هیچ پیش شرطی به مدت پنج سال تمدید شود. اما دولت آمریکا برای دستیابی به توافق هسته‌ای سه جانبه جدید (با حضور چین) اصرار می ورزید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала