جان بولتون دوباره از ضرورت تغییر نظام در ایران سخن گفت

© AP Photo / Mark Humphreyجان بولتون دوباره از ضرورت تغییر نظام در ایران سخن گفت
جان بولتون دوباره از ضرورت تغییر نظام در ایران سخن گفت  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مشاور امنیت ملی پیشین دولت آمریکا از دونالد ترامپ به دلیل نداشتن عزم کافی برای تغییر نظام در ایران انتقاد کرده و خطرنشان ساخت که لازم است نظام حکومتی در ایران تغییر کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین دونالد ترامپ، رئیس جمهور در حال رفتن آمریکا در گفت وگو با شبکه دویچه وله به تکرار مواضع خود مبنی بر لزوم تغییر نظام در ایران پرداخت.

بولتون در بخشی از این مصاحبه مدعی شد، تا زمانی که نظام جمهوری اسلامی تغییر نکند، خاورمیانه با آرامش و امنیت واقعی مواجه نخواهد شد.

بولتون در ادامه اظهارات خود ترامپ را به دلیل آنچه کوتاهی در دنبال کردن کارزار "فشار حداکثری" خواند مورد انتقاد قرار داد و گفت: من این را به گردن رئیس جمهور می اندازم که منطق این سیاست را دنبال نکرد و نظام را در تهران سرنگون نکرده است.

آمریکا مدرس ایرانی دانشگاه بوستون را به اتهام حمایت از مواضع ایران بازداشت کرد  - اسپوتنیک ایران
آمریکا مدرس ایرانی دانشگاه بوستون را به اتهام حمایت از مواضع ایران بازداشت کرد

این مقام پیشین آمریکایی برجام را هم به باد انتقاد گرفت و مدعی شد که توافق هسته ای 2015 "بر اساس دروغ آشکار ایران مبنی بر اینکه آنها هرگز برنامه سلاح هسته ای نداشته اند" بنا شده است.

بولتون در ادامه به اظهارات جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا برای بازگشت به برجام اشاره کرد و گفت که اگر بایدن چنین کاری انجام دهد، یک فاجعه خواهد بود.

وی که به نظر می آید از پیوستن مجدد واشنگتن به برجام به شدت ناراحت و نگران است، افزود: این توافق به ایران اجازه می دهد مسیری را که اکنون دنبال می کند، ادامه دهد. من کشورهای اروپایی را سرزنش نمی کنم ، اما اجازه دادن به ایران برای هرگونه ظرفیت غنی سازی اورانیوم یا بازفرآوری پلوتونیوم یک اشتباه اساسی بود.

دیروز سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد مقامات ارشد آمریکا شامل دونالد ترامپ رئیس جمهور، مایک پمپئو وزیر امور خارجه، مارک اسپر وزیر دفاع سابق، کریستوفر میلر سرپرست وزارت دفاع، استیون منوچین وزیر خزانه داری، جینا هسپل رئیس آژانس مرکزی اطلاعات (سیا)، جان بولتو ن مشاور سابق امنیت ملی، برایان هوک رئیس سابق گروه اقدام علیه ایران و نماینده سابق ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران، الیوت آبرامزنماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران و آندریا گاکی مسئول اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا (اوفک) در فهرست تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی امریکا در منطقه» مصوب مجلس شورای اسلامی تعدادی از اشخاص آمریکائی را به دلیل ارتکاب جنایات تروریستی، ترویج و حمایت از تروریسم که تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی است و نیز به دلیل نقض قواعد اساسی و اصول بنیادین حقوق بین الملل از جمله حقوق بشر، در فهرست تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران قرار داد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала