کی یف: پنج کشور متعهد شدند ایران را در قبال سرنگونی هواپیمای مسافربری جوابگو بدانند

© Sputnik / Miroslav Rotar /  مراجعه به بانک تصاویر کی یف: پنج کشور متعهد شدند ایران را در قبال هواپیمای سرنگون شده جوابگو بدانند
کی یف: پنج کشور متعهد شدند ایران را در قبال هواپیمای سرنگون شده جوابگو بدانند  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران برای برقراری عدالت در مورد سقوط هواپیمای شرکت "خطوط هوایی بین المللی اوکراین" (UIA) که یک سال پیش در حوالی تهران رخ داد ، پاسخگو خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک، این مطلب در بیانیه مشترک افغانستان ، انگلیس ، کانادا ، سوئد و اوکراین که روز جمعه در وب سایت وزارت امور خارجه اوکراین منتشر شد ، اعلام گردیده است.

در این بیانیه آمده است: "کشورهای ما به منظور برقراری عدالت و تأمین پرداخت غرامت کامل به خانواده های قربانیان و کشورهای آسیب دیده ، ایران را مسئول و جوابگو خواهند دانست." در این بیانیه طرف ایرانی به "ارائه توضیحات كامل و جامع از رویدادها و تصمیمات از جمله اقدامات مشخص ایران"  که منجر به سقوط هواپیما شدند ، فرا خوانده می شود تا هرگز چنین اتفاقی نیفتد.

​پیشتر اوکراین گزارش فنی مرتبط با حادثه بویینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین دریافت کرده بود.

وزیر خارجه اوکراین  در این رابطه گفت: « طرح گزارش را ما ۳۱ دسامبر یا به عبارتی زیر درخت کاج دریافت کردیم. اکنون ۲ ماه وقت داریم تا نظر خود را اعلام کنیم. این مرحله مهمی برای حرکت بعدی ست که بدون آن رسیدن به غرامت و عدالت ممکن نیست. اکنون زمانی ست که حرف با عمل تایید می شود.»

به گفته وی در ارتباط با میزان غرامتی که اخیرا در فضای مجازی منتشر شده، اوکراین هیچ اطلاعیه رسمی در این خصوص از ایران دریافت نکرده است.

هواپیمای بوئینگ 737 اوکراین 8 ژانویه سال گذشته چند دقیقه پس از ترک فرودگاه تهران سقوط کرد. 176 نفردر این حادثه جان باختند: شهروندان افغانستان ، آلمان ، ایران ، کانادا و اوکراین و همچنین شهروندان انگلیس و سوئد در این پرواز حضور داشتند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علت سقوط این هواپیما را خطای انسانی ناشی از اشتباه گرفتن هواپیمای مسافربری به عنوان موشک اعلام کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала