سالگرد سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران: هنوز عاملان این فاجعه محاکمه نشده اند

© Sputnik / Mazyar AsadiНа месте крушения пассажирского лайнера Украины Boeing 737-800
На месте крушения пассажирского лайнера Украины Boeing 737-800 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امروز مصادف با سالگرد سقوط هواپیمای مسافربری بوئینک اوکراینی در نزدیکی تهران است.

به گزارش اسپوتنیک، صبح روز 8 ژانویه سال 2020 ، هواپیمای خطوط هوایی بین المللی اوکراین در نزدیکی پایتخت ایران سقوط کرده  و 176 نفر سرنشین آن کشته شدند. این هواپیما به طور تصادفی توسط سیستم های دفاع هوایی سرنگون شد ، که به گفته ایران ، به دلیل خطای انسانی بود. پس از یک سال ، کیف هنوز از تهران سوالاتی دارد و هنوز عاملان این فاجعه به محاکمه کشانده نشده اند.

سالگرد این فاجعه در ایران طبق تقویم خورشیدی  امسال 7 ژانویه  برگزار شد در آستانه آن رقم 176 به تعداد قربانیان این فاجعه در روی برج آزادی نقش بست.

قربانیان شهروندان ایران ، اوکراین ، کانادا ، انگلیس ، آلمان ، سوئد و افغانستان بودند ، بسیاری از آنها تابعیت مضاعف داشتند ، اما ایران فقط یک چیز را به رسمیت می شناسد و معتقد است که ضربه اصلی فاجعه به هموطنانش وارد شده است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران
روحانی: حادثه هواپیمای اوکراینی از بی تدبیری یک جمع است

به دنبال فاجعه در پایتخت ایران ، موجی از اعتراضات به راه افتاد و حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران  آن را "اشتباهی نامید که نمی توان به آن باور کرد". بعداً ، 127 ایرانی کشته شده شهیدان  فاجعه ای اعلام شدند که در محیط دشواری رخ داد و جامعه ایران را پس از ترور سپهبد سلیمانی با ضربه دیگری لرزاند.

شب 8 ژانویه ، ایران  برای انتقام گیری از ترور سهبد سلیمانی حمله موشکی به پایگاه ارتش آمریکا انجام داد (طبق اظهارات واشنگتن ، کسی کشته نشد) و چند ساعت بعد هواپیمای اوکراینی سقوط کرد.

گفته شد ایران با انتظار حمله از ایالات متحده ، سامانه های پدافند هوایی خود را به آمادگی کامل جنگی رساند ، هواپیما به عنوان "هدف دشمن" اشتباه گرفته شد و در نتیجه نیروهای سپاه دو موشک به سوی آن شلیک کردند. مقامات ایرانی در اواسط ژوئیه توضیح دادند که چگونه این اتفاق افتاد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در سالگرد سقوط هواپیمای آمریکایی اعلام کرد که این حادثه نتیجه ماجراجویی آمریکا بوده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در بیانیه ای به مناسبت سالروز سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین در نزدیکی تهران ، اعلام کرد" ماجراجویی های تروریستی امریکا اتفاق تلخ هواپیمای اوکراینی را رقم زد".

محمد اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی ایران روز 30 دسامبر سال 2020  اعلام داشت: تحقیقات درباره حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی به اتمام رسیده است.

سرگذشت بوئینگ اوکراینی سرنگون شده در 6 ماه اخیر - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
سرگذشت بوئینگ اوکراینی سرنگون شده در ۱ سال اخیر

اصلی ترین چیزی که ایران بر ان پافشاری می کند  این است که همه چیز ناخواسته اتفاق افتاده و عامل خطای انسانی نقش خود را ایفا کرده است.

علی رغم اظهارات طرف ایرانی در مورد جمع بندی نتایج فنی تحقیقات و تصمیم برای اختصاص ه مبلغ 150 هزار دلار به عنوان غرامت به هر یک از خانواده های قربانیان سقوط هواپیما ، کی اف در مورد درستی اطلاعات تقدیمی از سوی تهران تردید دارد.

وزارت امور خارجه اوکراین تأکید کرد که میزان غرامت به خانواده ها باید از طریق مذاکره بین طرفین تعیین شود ،و پیش شرط این امر باید به ویژه محاکمه عاملان باشد.

بر اساس گزارش رسانه ها ، ایران قول داده است تا سالگرد فاجعه، به این موضوع رسیدگی کند  اما تاکنون اطلاعات روشنی درباره مجازات عاملان در دست نبوده است . بازداشت شدگانی وجود داشتند و بازجویی هایی انجام شد اما تعدادی از دستگیر شدگان سپس آزاد شدند.

قرار است دورهای جدیدی از مذاکرات بین طرفهای اوکراینی و ایرانی درباره این فاجعه انجام شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала