خطیب زاده: عربستان اظهار نظر درباره برنامه اتمی و مسائل دفاعی ما نکند

© Sputnik / Shiva Abshenasسعید خطیب زاده سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خطیب زاده: عربستان حق اظهار نظر در مورد برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران و مسائل دفاعی ایران ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، امروز پنجشنبه اظهار داشت: عربستان منطقه را به ورطه های خطرناکی کشانده است و حق اظهار نظر در مورد برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران و مسایل دفاعی جمهوری اسلامی ایران ندارد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران
واکنش وزارت خارجه ایران به بیانیه نشست سران شورای همکاری خلیج فارس

خطیب زاده در پاسخ به سوالی در خصوص ادعای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، مبنی بر اینکه برنامه هسته ای ایران تهدیدی برای امنیت و صلح منطقه و جهان است و اظهار داشت، که “از جامعه بین المللی می‌خواهیم تا برنامه موشک‌ های بالستیکی که صلح منطقه را تهدید می ‌کند، متوقف کنند، به “اسپوتنیک” گفت: کشوری که با سیاست های مخرب خود، خرید بی رویه تسلیحات، حمایت مالی از گروههای تروریستی و همچنین کشتار بیرحمانه غیرنظامیان یمن منطقه را به ورطه های خطرناکی کشانده است حق اظهار نظر در مورد برنامه صلح آمیز هسته ‌ای ایران و مسایل دفاعی جمهوری اسلامی ایران ندارد.

وی افزود: توافق برجام و تعهدات طرف‌ها کاملا مشخص و تاکنون برنامه هسته‌ ای ایران کاملا شفاف و با بیشترین حد نظارت ‌های تاریخ آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش رفته است. اما سوال اینجاست که میزان نظارت بر برنامه هسته ای عربستان به چه میزان است؟ آیا این کشور به رغم مقامات خود مبنی بر لزوم ساخت بمب اتم در تقابل با ایران، حاضر است یک ‌دهم نظارت‌ های آژانس را بپذیرد؟ میزان خرید‌های پنهانی برخی تجهیزات اتمی از آمریکا در دوران ترامپ چقدر بوده است؟ وضعیت تاسیسات هسته ای عربستان که مورد اشاره گزارش ‌های نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال قرار گرفته چگونه است؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران خاطر نشان کرد: همسایگان ما به جای اینگونه اقدامات متوهمانه و تلاش خود برای تولید ناامنی در منطقه در جهت منافع بیگانگان باید به کشتار مردم بیگناه یمن، تقویت گروه‌ های تروریستی و تکفیری در کشورهای منطقه و گدایی امنیت از خارج پایان دهند.
وی افزود: پافشاری بر موضوعات بی اساس جز هدر رفتن فرصت های پیش رو و به تاخیر انداختن حل بحران های منطقه نتیجه ای ندارد و همسایگان باید به این درک برسند که امنیت این منطقه بدون احترام به حقوق همسایگان و مشارکت همه کشورهای منطقه امکان پذیر نیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала