ایران از احتمال تعقیب قضایی ترامپ بعد از پایان دوره حکومت وی سخن گفت

© REUTERS / TOM BRENNERایران از احتمال تعقیب قضایی ترامپ بعد از پایان دوره حکومت وی سخن گفت
ایران از  احتمال تعقیب قضایی ترامپ بعد از پایان دوره حکومت وی سخن گفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی شورای نگهبان در ایران اعلام کرد نظر برخی کارشناسان این است که امکان تعقیب قضایی رییس جمهوری آمریکا در دادگاه‌های بین المللی به خاطر ترور سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعد از اتمام دوران ریاست جمهوری وی وجود دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، عباسعلی کدخدایی در نشست بررسی ابعاد حقوقی-سیاسی ترور سردار سلیمانی خاطرنشان کرد: پیگیری قضایی جنایت سران رژیم آمریکا به ویژه شخص دونالد ترامپ به خاطر صدور دستور شهید سردار سلیمانی در دادگاه‌های بین المللی اقتضائات خاص خودش را دارد و بحث مصونیت سران دولت‌ها از تعقیب قضایی مانع از این موضوع است اما نظر برخی کارشناسان بین المللی این است که بعد از اتمام دوران ریاست جمهوری ترامپ شاید این امکان فراهم شود.

کارشناس ایرانی: اقدام دولت ترامپ در ترور شهید سلیمانی به نوعی اعلان جنگ بود - اسپوتنیک ایران
کارشناس ایرانی: اقدام آمریکا در ترور شهید سلیمانی به نوعی اعلان جنگ بود

وی با بیان اینکه پیگیری حقوقی شهادت سردار سلیمانی در یکسال گذشته ادامه داشته و هنوز ادامه دارد، خاطرنشان کرد: ریاست قوه قضائیه، معاونت بین الملل این قوه،  معاونت حقوقی وزارتخانه و شخص محمد جواد ظریف وزیر خارجه و مدیر کل و کارشناسان این وزارتخانه و مرکز حقوقی ریاست جمهوری اقداماتی را برای تعقیب قضایی آمران و مباشران جنایت ترور سردار سلیمانی در دستور کار قرار داده اند.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خودگفت : شهادت سردار سلیمانی و یاران عزیزش توسط مقامات رژیم آمریکا تسوط جامعه بین المللی محکوم شد و هیچ انسان سلیم النفسی آنرا تایید نکرد و از سوی همه به عنوان جنایت شناخته شد و مقامات رژیم آمریکا هم به آن اعتراف کردند.

قاسم سلیمانی در طول جنگ ایران و عراق و پس از آن تا سال ۱۳۷۶، فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان بود. سپس، از سال ۱۳۷۶ تا زمان مرگ به‌عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می‌کرد. در ۱۳ دی ۱۳۹۸، ارتش ایالات متحده وی را به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، در عملیات آذرخش کبود هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد به کمک استفاده از پهبادهای نظامی و با شلیک موشک ترور کرد. در این حمله علاوه بر سلیمانی ، ابومهدی المهندس از فرماندهان گروه شبه‌نظامی عراقی حشد شعبی به‌همراه ۹ تن دیگر کشته شدند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала