کارشناس ایرانی: اقدام آمریکا در ترور شهید سلیمانی به نوعی اعلان جنگ بود

© Sputnik / Soheil Ghanbarzadehکارشناس ایرانی: اقدام دولت ترامپ در ترور شهید سلیمانی به نوعی اعلان جنگ بود
کارشناس ایرانی: اقدام دولت ترامپ در ترور شهید سلیمانی به نوعی اعلان جنگ بود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناس حقوق بین‌الملل ایرانی: اقدام آمریکا یک ترور هدفمند و آدمکشی است و این جنایت از نظر حقوق بین‌الملل، انسانیت و عرف اساسا پذیرفته نیست. ضمن اینکه این اقدام در قالب اعلان جنگ به کشور متقابل است و ترامپ با این کار خود به ایران و عراق اعلام جنگ کرد و دست به ترور اتباع دو کشور زد و منطقه و جهان را از آنچه بود، ناامن‌تر کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، خیرالله پروین، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و کارشناس حقوق بین‌الملل، در آستانه نخستین سالگرد ترور شهید قاسم سلیمانی و همرزمانش توسط ایالات متحده آمریکا گفت: آنچه ترامپ انجام داد اعلان جنگ بود و این اعلان جنگ یعنی صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر انداختن.

وی این اقدام را همچنین خلاف یکسری اصول دیگر نیز برشمرد و افزود: یکسری اسناد بین‌المللی حقوق بشردوستانه داریم که حقوق ناظر بر روابط دولت‌ها و ملت‌ها در شرایط جنگ است، یعنی حتی اگر به کسی که در میدان جنگ در حال نبرد بوده دست یافتی دیگر حق کشتن آن را نداری.

عبداللهیان: حملات موشکی به عین‌الاسد تنها انتقام ماشین سردار سلیمانی بود - اسپوتنیک ایران
عبداللهیان: حملات موشکی به عین‌الاسد تنها انتقام ماشین سردار سلیمانی بود

این استاد دانشگاه در توضیح بیشتر بیان کرد: از نظر حقوق بشردوستانه بین‌المللی، در شرایط جنگی حملات عمدی به غیرنظامیان ممنوع است. سردار سلیمانی در لباس غیرنظامی با گذرنامه دیپلماتیک و با دعوت کشور مقابل و برای مذاکره با بالاترین مقام اجرایی آن کشور وارد آن جا شده بود و اینها همه بر خلاف پروتکل‌های الحاقی 1977 و موافقتنامه 1949 ژنو است که هر کسی که در عملیات جنگی حضور و مشارکت ندارد، رزمنده نیست، بلکه یک غیرنظامی محسوب می‌شود. چگونه در شرایط عادی و به صورت غافلگیرانه، افراد را این گونه ترور می‌کنند؟

به گفته پروین اینها خودشان از تروریسم خطرناک‌تر هستند، چون به تروریسم مشروعیت می‌بخشند و تروریسم را باز تولید می‌کنند و تداوم آن را در جامعه جهانی نهادینه می‌کنند.

بامداد روز جمعه سیزدهم دی ماه 1398  (سوم ژانویه 2020) ساعاتی پس از انتشار اخباری مبنی بر اصابت موشک به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد، حشد الشعبی عراق از شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، معاون رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا خبر داد و ساعتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این خبر را تأیید کرد.

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала