خلیفه حفتر به ترکیه اولتیماتوم داد : یا جنگ یا ترک لیبی!

© AP Photo / Mohammed El-Sheikhy, Fileخلیفه حفتر به ترکیه اولتیماتوم داد : یا جنگ یا ترک لیبی!
خلیفه حفتر به ترکیه اولتیماتوم داد : یا جنگ یا ترک لیبی! - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فرمانده نیروهای موسوم به ارتش "ملی" لیبی به ترکیه هشدار داد، یا با زور سلاح یا مسالمت آمیز این کشور را ترک کند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ایسنا ، خلیفه حفتر، فرمانده ارتش "ملی" لیبی در مراسمی به مناسبت شصت و نهمین سالروز استقلال لیبی گفت: تا زمانی که ارتش ترکیه در خاک ماست استقلال، آزادی، امنیت و صلح هیچ ارزشی ندارد. این دشمن اشغالگر یا با صلح یا با زور سلاح باید لیبی را ترک کند. هیچ صلحی در سایه استعمار وجود ندارد. با وجود ادامه استعمار ما سلاح به دست می‌گیریم تا با دستان خودمان صلح را بسازیم. ترکیه همچنان درحال افزایش تجهیزات در مناطق جنگی است و بر جنگ برای تحقق طمع‌ورزی‌های خود پافشاری می‌کند.

حفتر گفت: نیروهای ما جانب صلح را گرفتند و درخواست جامعه جهانی برای آتش‌بس را پاسخ گفتند به این امید که جامعه جهانی صلح را برقرار و متجاوزان را مجازات کند.

وی گفت: دوره توهمات استعمارگرانه شما به سر آمده و باید یا با صلح خارج شوید یا جنگ را بپذیرید. ترکیه و مزدورانش همچنان به جنگ ادامه می‌دهند؛ جنگی که اگر اولین گلوله در آن شلیک شد، باید برای مرگ حتمی آماده شوند.

تمدید حضور نظامی ترکیه در لیبی  - اسپوتنیک ایران
تمدید حضور نظامی ترکیه در لیبی

حفتر گفت: با رصد تحرکات مزدوران ترکیه و سربازانش در نزدیکی جبهه‌های جنگ و تجهیزات و پایگاه‌ها و اتاق عملیات نظامی آن، نشانه‌های رویارویی سرنوشت‌ساز در افق دیده می‌شود.

وزارت دفاع دولت وفاق ملی لیبی پنجشنبه اعلام کرد، نیروهای حفتر تجهیزاتی را به شهر سرت و الجفره منتقل کرده‌اند و اطلاعات نشان می‌دهد افراد مسلح به شکل غیرنظامیان به مناطق اطراف طرابلس نفوذ کرده‌اند.

وزارت دفاع دولت وفاق ملی حمایت خود را از روند صلح اعلام کرد و هشدار داد که با هرگونه اقدام نظامی با جدیت مقابله خواهد شد.

از سوی دیگر فائز السراج، نخست‌وزیر دولت وفاق ملی لیبی از هیئت سازمان ملل در لیبی و نهادهای بین المللی متخصص خواست بر روند انتخابات در لیبی نظارت داشته باشند و کمک فنی ارائه کنند.

السراج گفت: مبلغی برای کمیته انتخابات اختصاص داده شده و آماده به کارگیری تمام امکانات ضروری هستیم. حمایت مالی و لجستیکی عامل مهمی است اما برای موفقیت این روند کافی نیست. مسئله نیاز به یکپارچه کردن تلاش‌ها و اتحاد نهادهای دولت و وجود یک قوه مجریه متحد دارد.

وی تأکید کرد: جامعه جهانی نباید در قبال کسی که به نتایج انتخابات احترام نمی‌گذارد یا با آن مخالف است و در روند سیاسی کارشکنی می‌کند، سهل‌انگاری کند.

لیبی به دنبال سرنگونی  حکومت معمر قذافی و کشته شدن وی صحنه جنگ های داخلی شده و اکنون دو دولت رقیب در این کشور وجود دارد که در حال جنگ و درگیری  با یکدیگر هستند.

لیبی به دوبخش شرقی و غربی تقسیم شده است . در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» بر سر کار آمده که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد و برخی کشورها از جمله ترکیه، قطر و ایتالیاست و در بخش شرقی و جنوب نیز خلیفه حفتر ژنرال ارتش بر امور مسلط شده است که از سوی کشورهایی مانند عربستان، فرانسه، مصر، امارات متحده عربی، یونان و قبرس حمایت می‌شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала