نماینده چین در سازمان ملل: آمریکا بدون قید و شرط به برجام پایبند باشد

© AP Photo / Andy Wongنماینده چین در سازمان ملل: آمریکا بدون قید و شرط به برجام پایبند باشد
نماینده چین در سازمان ملل: آمریکا بدون قید و شرط به برجام پایبند باشد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون نماینده دائمی جمهوری خلق چین در سازمان ملل از آمریکا خواست هرچه سریعتر توافق هسته ای ایران را در مسیر درست قرار دهد.

به گزارش اسپوتنیک، روز سه شنبه در نشست علنی شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد مسئله هسته ای ایران، گنگ شوآن معاون نماینده دائمی جمهوری خلق چین در سازمان ملل خواستار کمک در بازگشت زودهنگام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته ای ایران به حالت عادی شد.

توصیه ای به بایدن: محدودیت اتمی ایران را تا ۵۰ سال تمدید کنید - اسپوتنیک ایران
توصیه ای به بایدن: محدودیت اتمی ایران را تا ۵۰ سال تمدید کنید

این دیپلمات چینی همچنین از ایالات متحده خواست تا در اسرع وقت و بدون قید و شرط به این توافق نامه پایبند بوده و به تعهدات خود ادامه دهد.

به گفته وی، برجام نتیجه مهم تلاش های دیپلماتیک چندجانبه است. حفظ این توافق نامه به معنای حفظ چندجانبه گرایی، صلح و ثبات در خاورمیانه، وضع سیستم بین المللی منع گسترش سلاح های هسته ای و نظم بین المللی مبتنی بر قوانین بین المللی است.

سخنگوی چینی اظهار داشت: خروج یک جانبه آمریکا از برجام، ادامه حداکثر فشار بر ایران و تضعیف تلاش های همه طرفها در برجام دلیل اصلی تشدید مسئله هسته ای ایران است. از این سال، ایالات متحده علناً در شورای امنیت بر تمدید تحریم عرضه تسلیحات به ایران پافشاری کرده، خواستار راه اندازی مکانیزمی برای "تمدید سریع تحریم ها" شده و به طور یک جانبه احیای تحریم ها علیه جمهوری اسلامی را اعلام کرد. در مقابل خواسته های غیرمعقول واشنگتن، اعضای شورای امنیت به موضع عینی و بی طرفانه پایبند بودند، از "تعهد" به ایالات متحده امتناع ورزیدند و تشخیص ندادند که اقدامات طرف آمریکایی دارای هیچ نیروی قانونی، سیاسی یا واقعی است، رئیس شورای امنیت نیز از اقدامات خواسته شده توسط ایالات متحده امتناع كرد.

گنگ شوآن خاطرنشان كرد، كه همه طرفها باید آرام و خویشتندار باشند، بدون تردید به برجام پایبند باشند، اختلافات را از طریق گفتگو و مشورت از طریق كمیته مشترك برجام حل و فصل كنند و توازن حقوق و تعهدات این معامله را برقرار كنند.

طرفین در نشست ویدئویی پیوند ویدئویی دوشنبه در مورد برجام، طرفین مجدداً بر تعهد خود به حفظ برجام تأکید کردند، احتمال بازگشت ایالات متحده به توافق را تأیید کردند و توافق کردند که برای این کار تلاش های مشترک کنند.

همه طرفین باید از این فرصت استفاده کرده، تماس ها و مشاوره ها را تقویت کرده و تلاش های مضاعف دیپلماتیک را برای تسهیل بازگشت زودهنگام برجام به شرایط عادی دو چندان کنند.اکنون ضروری است که ایالات متحده در اسرع وقت و بدون قید و شرط به برجام بازگشت.

گنگ ادامه داد: چین می فهمد كه برخی از كشورها نگران امنیت منطقه ای و سایر موضوعات هستند، اما پیوند مستقیم این مسائل به توافق هسته ای ایران و مطالبه مذاكرات جدید درباره برجام موانع جدیدی ایجاد می كند و عوامل پیچیده جدیدی را به حل مسئله هسته ای ایران اضافه می كند.

وزیر خارجه وانگ یی در نشست وزرای شورای امنیت ۲۰ اکتبر در مورد وضعیت منطقه خلیج فارس پیشنهاد ایجاد یک پلت فرم گفتگوی چند جانبه برای منطقه خلیج فارس، آغاز گفتگوی فراگیر، آغاز بحث در مورد امنیت منطقه و ایجاد توافق به طور مداوم، ابتدا در مورد مسائل ساده، سپس موارد پیچیده را ارائه کرد.

چین آماده است ابتکار عمل خود را با ابتکارات مشابه روسیه و سایر کشورها ترکیب کرده، با آنها تبادل نظر کند و در تلاشها شرکت کند.

به گفته گنگ شوآن، چین همیشه قدرت خود را صرف حفظ اقتدار قطعنامه های شورای امنیت و اثربخشی برجام گذاشته است.

جمهوری خلق چین همچنان در سمت راست تاریخ قرار خواهد گرفت، به شدت به چند جانبه گرایی پایبند خواهد بود و تلاش می كند تا با طرف های ذینفع برای پیشبرد راه حل سیاسی-دیپلماتیک مسئله هسته ای ایران و حفظ صلح و ثبات در منطقه تلاش كند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала