رأی الکترال پیروزی بایدن را تأیید کرد

© REUTERS / JOSHUA ROBERTSبایدن
بایدن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بایدن از تعداد ضروری رأی الکترال برای برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری برخوردار شد.

به گزارش اسپوتنیک،با برگزاری مراسم اخذ رای اعضای مجمع گزینندگان ۵۰ ایالت آمریکا، پیروزی جو بایدن بر دونالد ترامپ در انتخابات سوم نوامبر رسمیت یافت.

اگر چه این مرحله از انتخابات آمریکا در گذر زمان بیشتر جنبه تشریفاتی پیدا کرده اما بنابر قانون اساسی این کشور که نظام انتخاباتی آرای الکترال را برای انتخاب رئیس‌جمهوری تعیین کرده است، برگزاری مراسم رای‌گیری از سوی ۵۳۸ نماینده الکترال  به نتایجی که پیش‌تر هر ایالت اعلام کرده بود رسمیت می‌بخشد.

ترامپ: بودجه دفاعی که تصویب شده فقط برای چین خوب است - اسپوتنیک ایران
ترامپ: بودجه دفاعی که تصویب شده فقط برای چین خوب است

جو بایدن با 302 رای الکترال برنده انتخابات اعلام شد. بایدن تمام 55 رأی الکترال از کالیفرنیا را دریافت کرد و بیش از 279 رأی به دست آورد که برای انتخاب ریاست جدید کشور کافی است. در این میان ترامپ به 232 رأی دست یافت. تمام ایالاتی که رئیس جمهور کنونی در آنجا بر پیروزی خود بر بایدن اصرار می ورزد، رأی خود را به دمکرات ها دادند. رأی گیری الکترال، نتایج انتخابات را رسمی می کند، اما نتیجه نهایی 6 ژانویه اعلام خواهد شد که در آن زمان نشست مشترک این نتایج را مورد تأیید قرار خواهد داد.

مطابق با داده های رسانه ای باید 306 رأی به دست آورده و ترامپ 232 رأی. جموع آرای گزینشگران در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۵۳۸ رای است که سه رای آن مربوط به منطقه ویژه کلمبیا و واشنگتن دی سی است. هر نامزدی که بتواند حداقل ۲۷۰ رای گزینشگران را به دست آورد، پیروز رقابت و رئیس جمهوری آینده خواهد بود مگر اینکه در زمان اعلام این نتایج به کنگره آمریکا در ۶ ژانویه، نسبت به نتایج اعلامی، اعتراضی مطرح شود. این اعتراض باید در هر دو مجلس سنا و نمایندگان وارد دانسته شود تا نتایج تغییر یابد که با وجود اکثریت دموکرات ها در مجلس نمایندگان، این کار محتمل نخواهد بود.

به این ترتیب، باید انتظار داشت در ۶ ژانویه، کنگره آمریکا به طور رسمی پیروزی بایدن را اعلام و در ۲۰ ژانویه، قدرت اجرایی را به او واگذار کنند، هرچند که دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی و کارزار انتخاباتی او همچنان به دنبال مانع‌تراشی در انتقال قدرت هستند.

ترامپ همچنان انتخابات را بزرگترین تقلب در تاریخ آمریکا می‌داند و می‌گوید جهان به این انتخابات می‌خندند. همچنان که پیش‌بینی می‌شد بایدن در نشست امروز گزینشگران ۳۰۶ رای خود را تثبیت کرد و سهم ترامپ هم همان ۲۳۲ رای شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала