واکنش های جالب و تند نمایندگان مجلس ایران به شعر خوانی اردوغان در باکو

© Photo / IRNAواکنش های جالب و تند نمایندگان مجلس ایران به شعر خوانی اردوغان در باکو
واکنش های جالب و تند نمایندگان مجلس ایران به شعر خوانی اردوغان در باکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شعرخوانی رییس جمهوری ترکیه در باکو که تعداد زیادی از مردم در ایران آنرا یک کار ضد ایرانی می دانند ، با واکنش تند نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شد

به گزارش اسپوتنیک، ایسنا می نویسد  پنج شنبه گذشته رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در جشن پیروزی جنگ قره‌باغ در باکو، شعری در رابطه با "رود ارس" خواند که در آن شعر مردم خطه آذربایجان ایران خطاب قرار می گیرند. این شعر که به زبان ترکی است یکی از نمادهای جدایی طلبی پان ترکیست‌ها است.  این اظهارات  مداخله جویانه با واکنش شدید مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله محمد جواد ظریف وزیر خارجه روبرو شد و در ادامه ایران در اعتراض به سخنان اردوغان، سفیر ترکیه در تهران را به وزارت خارجه احضار کرد و اعتراض خود به این سخنان را  به صورت رسمی به دولت ترکیه ابلاغ کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صفحات شخصی خود در توییتر به شعرخوانی اردوغان واکنش نشان دادند.

برخی از واکنش های آنها از این قرار است:

علی نیکزاد نماینده اردبیل و نایب رییس مجلس در این باره نوشت: « جناب اردوغان؛

‏یا تاریخ نخوانده‌اید یا قصد تحریف آن را دارید...

‏دست از تلاش برای ایجاد فاصله میان برادری ایران و آذربایجان بردارید؛ این برادری خونی و دینی قرن‌هاست که پابرجاست و هر روز مستحکم‌تر می‌شود

‏دستگاه دیپلماسی نیز به جد این موضوع را پیگیری و گزارش آن را به مردم ارائه کند.»

پاسخ توییتری ظریف به شعرخوانی اردوغان در باکو - اسپوتنیک ایران
پاسخ توییتری ظریف به شعرخوانی اردوغان در باکو

حسین امیر عبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل‌ این طور واکنش نشان داد: «اظهارات آقای رجب طیب اردوغان مایه تعجب شد. من فکر می‌کنم رییس جمهور ترکیه خود نمی‌داند چه گفته است. آقای رییس جمهور ⁧‫اردوغان⁩! فرق است بین همسایگی و چشمداشت کشورگشایی. لطفا یکبار تاریخ ایران و بویژه جمهوری اسلامی ایران را بدقت مرور کنید.‫»

سید ناصر موسوی لارگانی عضو هیات رییسه مجلس گفت: «‏⁧‫اردوغان⁩ دو روز است فهمید که هر سخن نابخردانه یا تحریک آمیزش درخصوص تمامیت ارضی ایران اسلامی با واکنش گسترده احاد مردم ایران روبرو می شود و پاسخی محکم دریافت می کند. امیدوارم اردوغان درس لازم را گرفته و با عذرخواهی، حسن همجواری را رعایت کند. امت اسلام نیازمند اتحادند نه تفرقه و اختلاف.»

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس بیان کرد: « اردوغان⁩ بداند ⁧‫آذربایجان⁩ سر ⁧‫ایران⁩ است ما ترکها و آذری ها در کنار دیگر قوم های ایرانی همچون ۸سال دفاع مقدس از وجب به وجب وطنمان دفاع می کنیم.»

علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس خاطرنشان کرد: «‏⁧‫اردوغان⁩ باید دوباره تاریخ را بخواند!! آیا نمی داند اظهار نظر اخیر او به معنای الحاق باکو به ارک (تبریز )است؟‏ الحاق به سرزمین مادری صورت می گیرد آقای رئیس !! آیا حس امپراطوری متلاشی شده عثمانی منشاء این ⁧‫هذیان گویی⁩ شده است.»

روح الله متفکر آزاد عضو دیگر هیات ریسه مجلس گفت: «اظهارات ⁧‫اردوغان⁩ گویای فراموشکاری اتفاقات کودتای جولای ۲۰۱۶ است. ما در قبال تکه جداشده از خاکمان ادعایی نکرده ایم.‏ آقای اردوغان به سرنوشت چشم ناپاکان به ایران مثل صدام دقت کند. سیلی ملت ایران آنقدر آذرخش وار است که جز بدفرجامی متجاوز هیچ دستاوردی برایش ندارد.»

مجتبی ذوالنوری رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز گفت: « اگر ⁧‫اردوغان⁩ در ادبیات، جغرافیا و تاریخ رفوزه نشده بود؛ می فهمید که آن شعر در رثای جدا شدن آذربایجان از سرزمین مادریش ایران سروده شده است. از سرنوشت صدام درس و عبرت بیاموزد و فورا از مردم متحد و غیور ⁧‫ایران⁩ ⁧‫عذرخواهی⁩ کند.»

رژه پیروزی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان  - اسپوتنیک ایران
رژه پیروزی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: « مواضع ⁧‫اردوغان⁩ و شعارهای ⁧‫پان ترکیسم⁩ نه تامین کننده امنیت منطقه است و نه منطبق بر منافع و روابط دوستانه و متقابل دو کشور ⁧‫ایران⁩ و ⁧‫ترکیه⁩. اگر بنا بر ادعای تاریخی باشد بخش‌های مهمی از ⁧‫خاورمیانه⁩، ⁧‫آسیای میانه⁩ ⁧‫ماورای قفقاز⁩ حتی ⁧‫اروپا⁩ و ⁧‫آفریقا⁩، روزگاری تحت سیطره ایران بوده‌اند.»

‏⁧‫فداحسین مالکی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:« اردوغان⁩ باید بداند که رویای امپراتوری عثمانی او پس از اقدامات داعش و کودتای ۲۰۱۶ در این کشور، از بین رفته است. به جای آنکه برای همسایه مقتدر کدورت ایجاد کنید، در کنار ما برای زمین‌گیر کردن دشمنان مشترک تلاش کنید.در اولین جلسه ⁧‫کمیسیون امنیت ملی⁩ به این موضوع رسیدگی می‌کنیم.»

 

ابراهیم رضایی عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: «آقای ظریف خودمان را گول نزنیم، ⁧‫اردوغان⁩ خوب می‌داند که چه شعری می‌خواند. سال‌هاست صدامک ‌های نوظهور منطقه به اسم نو عثمانی ‌گری، چشم طمع به خاک همسایگانشان دوخته‌اند. دستگاه دیپلماسی باید پاسخی قاطع به این گستاخی‌ها دهد.»

محمود عباس زاده مشکینی عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل و عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: «جناب ⁧‫عار⁩ دوغان! یادت رفته است قبل از تو ⁧‫صدام⁩ توهم تجزیه ایران اسلامی به سرش زد به چه سرنوشتی گرفتار شد؟ مطمئن باشید اگر روزی چنین توهمی به سر تو بزند باید در انتظار سرنوشتی مفتضح تر و مهلک تر باشید! آذربایجان سر ایران است و ایران دیار سرداران شهیدی چون سلیمانی ها و باکری ها.»

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала