سفیر تحریم شده ایران در یمن کیست؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / حسن ایرلو سفیر تام الاختیار و فوق العاده جمهوری اسلامی ایران در یمن
حسن ایرلو سفیر تام الاختیار و فوق العاده جمهوری اسلامی ایران در یمن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
​مقامات آمریکایی سفیر ایران در یمن و دانشگاه فقهی بین ‌المللی جامعه المصطفی را مورد تحریم قرار داده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، دفتر کنترل سرمایه‌ های خارجی وزارت خزانه‌ داری آمریکا امروز سه شنبه در بیانیه‌ ای حسن ایرلو سفیر تام الاختیار و فوق العاده جمهوری اسلامی ایران در یمن و دانشگاه المصطفی را به فهرست تحریم های خود اضافه کرد.

آمریکا سفیر ایران در یمن را تحریم کرد - اسپوتنیک ایران
آمریکا سفیر ایران در یمن را تحریم کرد

ایرلو متولد سال ۱۹۵۹ شهرری و از دیپلمات‌ های با سابقه وزارت خارجه و کارشناس ارشد حوزه عربی و شبه جزیره بوده است.

مسئول میز یمن در وزارت امور خارجه ایران پس از آغاز جنگ در سال ۲۰۱۵ در یمن، هماهنگ کننده کمک‌ های انسان دوستانه ایران به یمن پس از آغاز جنگ (اعزام هواپیماهای کمک رسانی و کشتی نجات و پس از آن کمک رسانی با هماهنگی سازمان ملل و ... از دیگر فعالیت‌ های ایرلو است. او همچنین پیش از تصدی این سمت، معاون دستیار ویژه وزیر خارجه در امور یمن در سال‌ های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ بوده است.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با ارسال یک توییت نوشت: ایالات متحده حسن ایرلو، یک افسر نیروی قدس سپاه و یک مرکز آموزشی را که از استخدام افراد در سپاه پشتیبانی می‌کند، تحریم کرد. حمایت ایران از حوثی‌ها به درگیری در یمن دامن می‌زند و بی ‌ثباتی این کشور را تشدید می‌ کند.

​مقامات آمریکایی برای نخستین بار مراکز دینی جمهوری اسلامی ایران را هم مورد تحریم قرار داده‌اند. در توضیح دلایل تحریم دانشگاه بین ‌المللی جامعه المصطفی گفته شده است که این نهاد به دلیل همکاری با سپاه پاسداران مورد تحریم قرار گرفته است.

در بخشی از بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که دانشگاه بین‌ المللی المصطفی در ایران مستقر و دارای ده‌ها شعبه بین ‌المللی است که عملیات قدس سپاه پاسداران را از طریق جذب دانشجویان بین ‌المللی ازجمله آمریکایی ‌ها تسهیل می‌کنند.

مورگان اورتگس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا پیشتر نیز در حساب توییتری خود نوشت: ایران به نام "سفیر" حکومت شبه نظامیان حوثی، حسن ایرلو یکی از اعضای سپاه را که با حزب الله لبنان ارتباط داشت، مخفیانه به یمن منتقل کرد. قصد ایران برای استفاده از حوثی ها برای گسترش نفوذ مضر خود کاملا روشن است. مردم یمن باید به ایرلو و ایران نه بگویند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала