ظاهر شدن دوباره ایران در فهرست کشورهای ناقض آزادی مذهبی

© Sputnik / Viktor Tolochko /  مراجعه به بانک تصاویر مایک پمپئو
مایک پمپئو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا بار دیگر ایران را در فهرست کشورهای ناقض آزادی مذهبی قرار داد.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به بیانیه مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، طی بیانیه‌ای چندین کشور، از جمله ایران، را در فهرست ناقضان آزادی‌های مذهبی قرار داد.

طبق این بیانیه که روز 7 دسامبر منتشر شد، ایران، چین، کره‌شمالی، عربستان سعودی، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، میانمار، اریتره و نیجریه به دلیل «نقض سیستماتیک، مداوم و فاحش آزادی‌های مذهبی» در این فهرست قرار می‌گیرند.

اجازه داشتن پوشش مذهبی به نظامیان آمریکا داده شد - اسپوتنیک ایران
اجازه داشتن پوشش مذهبی به نظامیان آمریکا داده شد

بطور همزمان، واشنگتن، کشورهای روسیه، کوبا و نیکاراگوئه و اتحادیه کومورها را وارد فهرست دیگری تحت عنوان « فهرست قابل توجه ویژه» کرد.  در آمریکا معتقدند که مقامات این کشورها در خاک خود موجب « نقض جدی آزادی مذهبی» شده و یا خودشان به اینکار جذب شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا بر اساس قانون آمریکایی آزادی بین المللی مذهبی بتاریخ 1998 عمل کرده است. گزارش دیگری از سوی وزارت خارجه آمریکا در ماه ژوئن منتشر شد. وزارت خارجه روسیه با تفسیر این گزارش به تعصبات و گرایشات خاص آنها اشاره کرد.

وزارت خارجه آمریکا سودان و ازبکستان را به دلیل پیشرفت‌هایی که داشته‌اند از فهرست ناقضان آزادی‌های مذهبی خارج کرد. طبق این بیانیه، اتحاد قمر، کوبا، نیکاراگوئه و روسیه نیز به عنوان دولت‌هایی که نقض آزادی‌های مذهبی را در کشورهای خود تحمل کرده و یا در آن نقش داشته‌اند، در فهرست ویژه تحت‌نظر قرار می‌گیرند.

همچنین چندین گروه شبه نظامی از جمله بوکو حرام، حوثی‌های یمن، داعش، طالبان و چند گروه دیگر را نیز به عنوان نهادهایی که نگرانی جدی در مورد آنها وجود دارد درنظر گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала