نصب سانتریفیوژهای جدید در نطنز و نگرانی تروئیکای اروپایی

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سایت غنی‌سازی نطنز
 سایت غنی‌سازی نطنز  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سه کشور اروپایی عضو برجام، از تصمیم ایران برای نصب سانتریفیوژهای جدید در تاسیسات نطنز، ابراز نگرانی کردند.

به گزارش اسپوتنیک، کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس روز 7 دسامبر (دوشنبه) در بیانیه‌ای مشترک نسبت به تصمیم ایران برای نصب سانتریفیوژهای جدید در تاسیسات غنی‌سازی نطنز، ابراز نگرانی کردند.

تروئیکای اروپایی با ادعای اینکه تصمیم ایران برای نصب سانتریفیوژهای جدید در نطنز، نقض توافق هسته‌ای است، گفتند: «اگر ایران درباره حفظ فضای دیپلماسی جدی است، باید از توافق تبعیت کند».

سه کشور اروپایی در واکنش به قانون مجلس شورای اسلامی ایران تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» مدعی شدند: «اطلاعیه اخیر ایران به آژانس اتمی درباره تصمیم نصب سه آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات غنی‌سازی نطنز، مخالف برجام و بسیار نگران‌کننده است».

ظریف: آمریکا و اروپا باید به تعهداتشان در قبال برجام پایبند باشند - اسپوتنیک ایران
ظریف: آمریکا و اروپا باید به تعهداتشان در قبال برجام پایبند باشند

در ادامه این بیانیه آمده است: «با نگرانی شدید به قانون اخیر که توسط پارلمان ایران تصویب شده، توجه می‌کنیم که اگر اجرا شود، به‌طور اساسی برنامه هسته‌ای ایران را توسعه داده و دسترسی‌های نظارتی آژانس اتمی را محدود می‌کند».

کشورهای آلمان،‌ فرانسه و انگلیس که از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، به تعهدات برجامی خود عمل نکرده‌اند، در این بیانیه هشدار دادند: «چنین اقدامی، تلاش‌های مشترک ما برای حفظ برجام را به خطر می‌اندازد و فرصت مهم برای بازگشت به دیپلماسی به‌همراه دولت جدید آمریکا را تضعیف می‌کند».

تروئیکای اروپایی در حالی ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم می‌کنند که سه روز پیش، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی توئیتری، خطاب به این سه کشور گفت:‌ «به تعهداتتان در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل پایبند باشید و نقض برجام را متوقف کنید».

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل این توافق را کاهش داد.

ایران ممکن است طبق لایحه مجلس، سطح غنی سازی اورانیوم را افزایش دهد - اسپوتنیک ایران
ایران می تواند طبق لایحه مجلس، سطح غنی سازی اورانیوم را افزایش دهد

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

قطعنامه 2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала