موساد از سال ۱۹۹۳ فعالیت‌های محسن فخری زاده را زیرنظر داشت

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / محسن فخری زاده، فیزیکدان هسته‌ای ایران
محسن فخری زاده، فیزیکدان هسته‌ای ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تل آویو توانسته است اطلاعات مهمی در رابطه با پروژه هسته‌ای ایران به دست آورد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه «یدیعوت آحارنوت»،سازمان اطلاعات اسرائیل از سال 1993 فعالیت‌های محسن فخری زاده، دانشمند هسته‌ای ایران را زیرنظر داشته است.

در مقاله رونن برگمن، تحلیلگر برجسته امور اطلاعاتی اسرائیل آمده است:« تل آویو توانسته اطلاعات مهمی در رابطه با این دانشمند ایرانی، پروژه هسته‌ای ایران و رابطه آن با عبدالقدیر خان پدر بمب هسته‌ای پاکستان به دست آورد و این اطلاعات نوارهایی با صدای محسن فخری زاده که در خصوص ساخت ۵ کلاهک هسته ای صحبت می کند را نیز شامل می‌شود. همچنین اسنادی با دستخط محسن فخری زاده در دسترس است.

آلمان یک ناو پیشرفته به اسرائیل تحویل داد - اسپوتنیک ایران
آلمان یک ناو پیشرفته به اسرائیل تحویل داد

ایهود اولمرت، نخست وزیر پیشین اسرائیل در سال ۲۰۰۸ این نوار صوتی را برای جرج بوش پسر، رئیس جمهور پیشین آمریکا پخش کرده است تا وی را قانع کند که برنامه ایران غیرمسالمت آمیز است  و فشارها بر تهران در خصوص برنامه هسته‌ای افزایش یابد و همین امر باعث تغییر موضع آمریکا و ایجاد زمینه همکاری واشنگتن- تل آویو برای مقابله با پروژه هسته‌ای ایران شد.

فخری زاده در رأس برنامه هسته‌ای ایران انتخاب شد زیرا او دانشمندی واجد شرایط در تخصص خود بود. از سوی دیگر او از سال ۱۹۷۹ به سپاه پاسداران پیوست. بنابراین محسن فخری زاده فردی مناسب در جایگاهی مناسب در رأس برنامه هسته‌ای ایران بود.

شایان ذکر است که بیست و هفتم نوامبر رسانه های ایرانی از ترور محسن فخری زاده، یکی از دانشمندان رده بالای حوزه هسته‌ای و موشکی ایران در منطقه آبسرد دماوند (استان تهران) خبر داد. پس از آن وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیاء محسن فخری‌زاده موفق نبود و دقایقی قبل این مدیر خدوم و دانشمند پس از سال‌ها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала