اولین اظهار نظر بایدن درباره ترور دانشمند هسته ای ایران

© REUTERS / TOM BRENNERاولین اظهار نظر بایدن درباره ترور دانشمند هسته ای ایران
اولین اظهار نظر بایدن درباره ترور دانشمند هسته ای ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا - که از سوی رسانه‌های این کشور پیروز انتخابات ارزیابی شده - برای اولین بار به ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، بایدن امروز (جمعه) در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌اِن»، ادعا کرد سخت است که بگوید این ترور چه میزان تعاملات او با تهران را پیچیده خواهد کرد.

وی با انتقاد از سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در قبال ایران از جمله خروج از برجام در سال ۲۰۱۸، گفت: «نقطه پایانی این است که ما به ایران اجازه دستیابی به تسلیحات اتمی ندهیم. او (ترامپ) از (توافق) خارج شد تا چیز سخت‌تری به‌دست بیاورد، [ولی] چه کاری انجام دادند؟»

بایدن آماده بازگرداندن آمریکا به توافق هسته ای ایران است - اسپوتنیک ایران
بایدن آماده بازگرداندن آمریکا به توافق هسته ای ایران است

این سیاستمدار آمریکایی افزود: «آنها (دولت ترامپ) توامندی (ایران) برای داشتن مواد اتمی را افزایش دادند. آنها (ایران) در حال حرکت به سمت توانایی داشتن میزان کافی مواد برای ساخت سلاح اتمی هستند. و البته مسئله موشکی هم که هست».

به نوشته وبگاه سی‌ان‌ان، بایدن همچنین اظهار داشت: «با تمام این چیزها، به‌نظرم [کار] بسیار سختی خواهد بود. اما یک چیز را می‌دانم. ما نمی‌توانیم این کار را تنها انجام دهیم. به همین دلیل است که باید بخشی از گروه بزرگتری باشیم تا نه تنها با ایران بلکه با روسیه و چین و بسیاری از مسائل دیگر مقابله کنیم».

شایان ذکر است که بیست و هفتم نوامبر رسانه های  ایران از ترور محسن فخری زاده، یکی از دانشمندان رده بالای حوزه هسته‌ای و موشکی ایران در منطقه آبسرد دماوند (استان تهران) خبر دادند . طرف ایرانی دست داشتن اسرائیل در این ترور را تایید می‌کند و از سایر کشورها می‌خواهد که این عمل اسرائیل را محکوم کنند. 

فخری زاده معاون وزیر دفاع ایران  وسردار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. او در حالی که ریاست سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران  را برعهده داشت، ترور شد و در پی شدت جراحات جان باخت.

فخری‌زاده یکی از پنج شخصیت ایرانی بود که نامش در فهرست ۵۰۰ نفرهٔ قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریهٔ آمریکایی فارن پالیسی منتشر می‌شود، قید شده بود. در قطعنامهٔ ۱۷۴۷ شورای امنیت که در ۲۴ مارس ۲۰۰۷، علیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تصویب شد، نام وی جزو افراد تحریم شده قرار داده شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала