دو پایگاه بزرگ امریکا در افغانستان باقی خواهد ماند

CC BY 2.0 / Staff Sgt. Bryan Lewis / Program Executive Office Soldier / دو پایگاه بزرگ امریکا در افغانستان باقی خواهد ماند
دو پایگاه بزرگ امریکا در افغانستان باقی خواهد ماند  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علی‌رغم تصویب طرح کاهش نظامیان آمریکایی در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر در پنتاگون، گفته می‌شود واشنگتن دو پایگاه نظامی بزرگ خود را در این کشور حفظ خواهد کرد.

به گزارش  اسپوتنیک به نقل از العالم ، مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده اعلام کرد با وجود تصویب طرح کاهش نظامیان آمریکایی در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر از پانزدهم ژانویه سال ۲۰۲۱، دو پایگاه بزرگ آمریکا در این کشور حفظ خواهد شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، میلی بامداد پنجشنبه طی سخنرانی در نشست مجازی اندیشکده «بروکینگز» به ارائه اولین جزئیات از طرح کاهش نظامیان آمریکایی در افغانستان پرداخته و گفت علاوه بر دو پایگاه بزرگ، واشنگتن چندین پایگاه اقماری را نیز در این کشور حفظ خواهد کرد.

مخالفت ژنرال آمریکایی با خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
خروج غیر مسئولانه آمریکا از افغانستان و نگرانی های ایران

وی توضیح داد که ارتش آمریکا در افغانستان دو مأموریت اصلی خود را ادامه خواهد داد، اول آموزش نیروهای امنیتی افغان برای مقابله با شبه‌نظامیان و دوم، اجرای عملیات‌های ضد تروریستی علیه تروریست‌های داعش و القاعده.

فرمانده ارتش آمریکا از اعلام نام پایگاه‌های نظامی که قرار است در افغانستان تعطیل شوند یا ظرفیت‌هایی که بعد از خروج ۲۰۰۰ نظامی آمریکایی از این کشور از دست می‌رود، خودداری کرد. او همچنین از حدس و گمان درباره تصمیم دولت احتمالی «جو بایدن» اجتناب ورزید.

میلی با اذعان به اینکه آمریکا در افغانستان توانسته فقط «موفقیت مختصری» به دست بیاورد، بر اهمیت مذاکرات صلح بین نمایندگان طالبان و دولت افغانستان تاکید کرد.

طبق گزارش اکسیوس، ایالات متحده در حال حاضر حدود ۴۵۰۰ نظامی در افغانستان دارد و گرچه وعده پیشین ترامپ برای خروج کامل نظامیان از افغانستان را محقق نمی‌کند اما در هرحال کاهش چشمگیری محسوب می‌شود. (جزئیات بیشتر)

ترامپ در ماه فوریه سال جاری میلادی، توافقی را با طالبان افغانستان به امضا درآورد که در آن وعده خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان داده شده بود که البته خروج نظامیان آمریکایی به پیشروی مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان و تحقق وعده طالبان مبنی بر عدم صدور مجوز به گروههای تروریستی همچون القاعده برای استفاده از افغانستان بعنوان پایگاهی برای حمله به نیروهای نظامی خارجی منوط شده بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала