مقام آمریکایی: اسرائیل مسئول ترور فخری زاده است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / مقام آمریکایی: اسرائیل مسئول ترور فخری زاده است
مقام آمریکایی: اسرائیل مسئول ترور فخری زاده است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک مقام دولت آمریكا اعلام کرد: تل آویو مسئول ترور دانشمند هسته ای ایران است و ایران در موقعیت دشواری برای پاسخگویی قرار دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سی ان ان، یک مقام دولت آمریكا که نخواسته نامش فاش شود اعلام کرد، که اسرائیل در پشت ترور محسن فخری زاده دانشمند برجسته هسته ای ایران، قرار دارد، اما از افشای جزئیات در مورد اینکه آیا دولت ترامپ قبلاً از این عملیات اطلاع داشته است خودداری کرد.

بنا بر روایتی شهید فخری زاده با سلاح تیربار اتوماتیک ترور شد - اسپوتنیک ایران
بنا بر روایتی شهید فخری زاده با سلاح تیربار اتوماتیک ترور شد

این منبع اظهار داشت: اسرائیل معمولاً اطلاعات مربوط به اهداف و عملیاتی را كه قصد دارد انجام دهد قبل از اجرا به دولت آمریكا اطلاع می دهد، اما وی با وجود ادعای مبنی بر اینکه فخری زاده یکی از اهداف اسرائیل از مدتها قبل بوده است، حاضر به تایید این موضوع نبود که آیا دولت اسرائیل این بار این کار را انجام داده است.

مقامات ایرانی، اسرائیل را به دست داشتن در ترور دانشمند برجسته هسته ای متهم کردند و تأیید کردند که رد پای سرویس اطلاعاتی اسرائیل، موساد بر جای مانده است، اگرچه تهران شواهدی در مورد ادعاهای خود ارائه نکرد و اسرائیل اتهامات علیه آن را تأیید یا رد نکرد.

نیویورک تایمز اولین نشریه ای بود که اخبار مربوط به تأیید یک مقام دولت آمریکایی مبنی بر اینکه اسرائیل پشت این حمله است را در آخر هفته منتشر کرد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده، کمتر از دو هفته قبل از حمله به فخری زاده، از اسرائیل دیدار کرده بود.

این مقام گفت، از زمانی که ایران اسرائیل را به ترور متهم کرد، تعداد تهدیدها علیه منافع آمریکا در منطقه یا شهروندان آمریکایی افزایش نیافته است، اما آمریکایی ها معتقدند که ایرانی ها هنوز انتقام قتل قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، را نگرفته اند و این همان چیزی است که سرویس های اطلاعاتی آمریکا بر آن فعلاً نظارت می کنند.

دولت آمریكا انتظار دارد كه ایران همزمان با نزدیک شدن به سالگرد كشته شدن سلیمانی در عراق، مقابله به مثل كند. اما این منبع اظهار داشت واشنگتن معتقد است كه ایران محدود شده است زیرا جو بایدن رئیس جمهور جدید، دو هفته بعد ریاست جمهوری را بر عهده خواهد گرفت.

این مقام مسئول تأکید کرد: اقدام تلافی جویانه ایران علیه آمریکایی ها، کار بایدن را در زمینه لغو تحریم های تهران و آغاز روند دیپلماتیک دشوار خواهد کرد، اما اگر ایران پاسخی ندهد، تهدیدات آن برای داخل ایران و کشورهای منطقه پوچ به نظر می رسد.

این منبع فاش کرد که تحریم های اضافی در هفته آینده و هفته آینده علیه تهران اعمال می شود، زیرا ترامپ "اختیار تام" را به پمپئو داده است تا سیاست اعمال فشار حداکثری بر تهران را طی دو ماه آینده ادامه دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала