اعتراض آذربایجان به قطعنامه فرانسه در باره قره‌باغ

© AP Photo / Aida Sultanova, Fileباکو پایتخت آذربایجان
باکو پایتخت آذربایجان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفیر فرانسه در باکو به وزارت خارجه آذربایجان در رابطه با قطعنامه سنای فرانسه احضار شد.

به گزارش اسپوتنیک، لیلا عبدلایف، سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان اعلام نمود که سفیر فرانسه در باکو به وزارت خارجه آذربایجان در رابطه با قطعنامه سنای فرانسه احضار شد و باکو مراتب اعتراض خود را نسبت به اقدام اخیر پارلمان فرانسه در زمینه وضعیت منطقه قره‌باغ اعلام کرد.

پیشتر، در روز 25 نوامبر، سنای فرانسه با تصویب قطعنامه‌ای از دولت خواست جمهوری خودخوانده قره باغ را به رسمیت بشناسد. این قطعنامه حمایت ارمنستان و محکومیت جمهوری آذربایجان را به همراه داشت. 305 عضو سنا رأی مثبت دادند و یک نفر رأی مخالف داد.

 خواسته پاریس و برلین از واشنگتن: رویکرد مشترک در مورد برجام  - اسپوتنیک ایران
خواسته پاریس و برلین از واشنگتن: رویکرد مشترک در مورد برجام

این سند ماهیت مشاوره ای دارد. آذربايجان قطعنامه سنای فرانسه در مورد قره باغ را يک كاغذ معمولي مي داند. «ما می خواهیم تأکید کنیم که این قطعنامه برای آذربایجان چیزی بیشتر از یک کاغذ معمولی نیست. این قطعه کاغذ که به نام جاه طلبی های سیاسی محدود همراه با نقض فاحش قوانین بین المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه های مربوط به شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شده است، در ارتباط با اهداف و فعالیتهای عینی فرانسه ، هم به عنوان یک کشور مشترک رئیس گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و هم به عنوان عضوی دائم شورای امنیت سازمان ملل جدا سوآل برانگیزاست».

شایان ذکر است که درگیری ها در قره باغ در سال 1988 آغاز شد که منطقه خودمختار قره باغ  خروج خود از ترکیب  آذربایجان شوروی را اعلام کرد. در جریان رویارویی مسلحانه در سالهای 1992-1994 ، آذربایجان کنترل قره باغ و هفت منطقه مجاور را از دست داد. از سال 1992 ، مذاکرات در مورد حل و فصل مسالمت آمیز منازعات در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ، به ریاست سه کشور روسیه ، ایالات متحده و فرانسه در جریان است. آذربایجان اصرار دارد که تمامیت ارضی خود را حفظ کند ، ارمنستان از منافع جمهوری خودخوانده قره باغ دفاع می کند زیرا خود قره باغ طرف مذاکره نیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала