تبادل جاسوس اسرائیل با سه شهروند ایرانی

© AP Photo / Ebrahim Norooziتبادل جاسوس اسرائیل با سه شهروند ایرانی
تبادل جاسوس اسرائیل با سه شهروند ایرانی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک فعال اقتصادی و دو شهروند ایرانی که در خارج از کشور بازداشت شده بودند، با یک جاسوس دو تابعیتی که برای اسرائیل فعالیت می‌کرد، تبادل و آزاد شدند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از  خبرگزاری مهر، سی ام شهریور ماه ۹۷ خبر دستگیری یک زن جوان ۳۱ ساله، توجه رسانه‌ها را به ایران جلب کرد. کایلی مور گیلبرت، تبعه استرالیا-انگلیس است که رسانه‌های خارجی او را محقق، پژوهشگر، اسلام‌شناس و استاد دانشگاه معرفی می‌کردند.

کایلی ۳۱ ساله با عنوان استاد دانشگاه و شیعه شناس، به تمام کشورهای مهم منطقه غرب آسیا سفر کرده بود، ایران مصر، سوریه، عراق، بحرین، کویت و… او در این سفرها در مجامع علمی و مذهبی حاضر می‌شد و با شخصیت‌های فرهنگی و مذهبی این کشورها در ارتباط بود.

 عضو القاعده که در حقیقت جاسوس انگلیس بود - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
عضو القاعده که در حقیقت جاسوس انگلیس بود

کایلی متولد ۱۹۸۷ در استرالیا و دارای تابعیت دوگانه استرالیایی، انگلیسی است. وی در خانواده مسیحی تبار به دنیا آمد، اما بعدها مذهبش را  از مسیحیت به یهودیت  تغییر داده است.

گفته می شود که این زن جوان که  به زبان های عبری، عربی و ژاپنی می باشد، مامور امان، سرویس جاسوسی نظامی اسرائیل است.

مقامات امنیتی ایران خاطرنشان می سازند که کایلی با حضور در شهرهای مختلف که در راستای مأموریتش بود، اقدام به جمع آوری اطلاعات کرده است . کایلی که از اشراف اطلاعاتی ایران بر خود بی اطلاع است به منظور عادی سازی حضور خود در ایران به اماکن مذهبی، هیئات و اماکن توریستی می‌رود تا کسی نسبت به این سفر شک نکند.

خاطرنشان می شود این زن تبعه استرالیا-انگلیس در طی ماموریت خود در ایران به دام افتاده و پس از طی مراحل قانونی و قضایی به جرم اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری اطلاعاتی با اسرائیل به ۱۰ سال حبس محکوم گردید اما  پس از ۲ سال از محکومیت خود، در نهایت نظام جمهوری اسلامی تصمیم می‌گیرد وی را با سه فعال اقتصادی ایرانی که به قصد دور زدن تحریم بازداشت شده بودند تبادل کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала