قدردانی از پوتین به خاطر نجات قفقاز از تبدیل شدن به "سوریه دوم"

© Sputnik / Aleksey Nikolskyi /  مراجعه به بانک تصاویر قدردانی از پوتین به خاطر نجات قفقاز از تبدیل شدن به "سوریه دوم"
قدردانی از پوتین به  خاطر نجات قفقاز از تبدیل شدن به سوریه دوم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه نقش مهمی در حل منازعات قره باغ کوهستانی ایفا کرده است، اما این می تواند بر روابط آن با ترکیه تأثیر منفی بگذارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مصاحبه خبرنگار پرتال لنتا.رو، نماینده رهبر ایران  آیت الله علی خامنه ای، آیت الله سید حسن آملی در مصاحبه با خیال موازین، خبرنگار لنتا. رو اعلام نمود که روسیه نقش مهمی در حل منازعات قره باغ کوهستانی ایفا کرده است، اما این می تواند بر روابط آن با ترکیه تأثیر منفی بگذارد.

گفتگوی تلفنی لاوروف و ظریف درباره قره باغ، سوریه و برجام - اسپوتنیک ایران
گفتگوی تلفنی لاوروف و ظریف درباره قره باغ، سوریه و برجام

به گفته سید حسن آملی، ایران هیچگاه در گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا که سعی در حل اوضاع داشته، هیچ منفعتی ندیده است. علاوه بر این، تهران مدتهاست كه باكو را در بی فایده بودن "مذاكرات طولانی مدت" متقاعد می كند؛ در نتیجه، طرف آذربایجانی گامهای فعال را برداشت و "آزادسازی سرزمینهای خود" را آغاز كرد.

آیت الله آملی در ادامه تأکید کرد که در پایان به لطف ابتکار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و نه گروه مینسک، می توان جلوی خونریزی را گرفت. بنابراین رئیس جمهور فدراسیون روسیه موفق شد این منطقه را از "تبدیل شدن به سوریه دوم" نجات دهد، و همچنین "تحریکات" توسط کشورهای غربی - به عنوان مثال، فرانسه و ایالات متحده را متوقف کند.

سید حسن آملی اظهار داشت كه در آینده مسكو اجازه تشدید نزاع یا مداخله سایر كشورها را نخواهد داد. وی در ادامه معتقد است که در میان مذاکره کنندگان نیز برخی ناراضی هستند، به عنوان مثال، برخی از نمایندگان آذربایجان و ترکیه مخالف هستند: "آنکارا مخالف این توافق نامه است، اگرچه تظاهر می کند از آن حمایت می کند. ترکیه به آذربایجان کمک کرد، اما نتوانست نقش مهمی در این جنگ داشته باشد. "

در تاریخ 9 نوامبر، رهبران روسیه، ارمنستان و آذربایجان بیانیه ای را تصویب کردند که توقف درگیری ها و استقرار نیروهای حافظ صلح روسی در طول خط تماس و در امتداد دالان لاچین ارمنستان و قره باغ را پیش بینی می کند. طبق این سند، طرفین درگیری در مواضع خود متوقف می شوند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала