ظریف: بایدن با ۳ فرمان اجرایی می تواند تحریم‌ ها را برچیند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ظریف: بایدن با ۳ فرمان اجرایی می تواند تحریم‌ ها را برچیند
ظریف: بایدن با ۳ فرمان اجرایی می تواند تحریم‌ ها را برچیند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران درباره اوضاع برجام گفت: لغو تحریم ها و بازگشت ایران به تعهدات، زمان بر نیست و بایدن می تواند با سه فرمان اجرایی، تحریم ها را لغو کند.

به گزارش اسپوتنیک، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه با روزنامه ایران درباره نتایج انتخاباتی ۲۰۲۰ آمریکا صحبت کرد.

Встреча глав МИД РФ и Ирана С. Лаврова и Д. Зарифа - اسپوتنیک ایران
ظریف: انتقال قدرت به بایدن بدون "سردرد" پیش نخواهد رفت

وزیر خارجه ایران همچنین با اشاره به شناخت طولانی اش از جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا، چشم انداز رویکرد احتمالی دولت او به ویژه در زمینه بازگشت به توافق ‌های بین المللی از جمله اجرای برجام را ترسیم کرد. در حالی که برخی جریانهای داخلی از امکان رفع تحریم ها با توجه به روند تحریم های همه جانبه ترامپ، ابراز دلسردی می کنند و از ترجیح حفظ وضع موجود صحبت می کنند. 

وزیر امور خارجه ایران برداشتن یک گام از سوی دولت بایدن و آن هم رفع تحریم ها را برای حفظ برجام چاره ساز دانست.

ظریف تصریح کرد: اشتباهی که ترامپ و اطرافیانش کردند، این بود که نفهمیدند با خروج از برجام، از تعهدات خود به عنوان عضو ملل متحد خارج نمی شوند بلکه با نقض برجام، مرتکب نقض تعهد خود به عنوان عضو ملل متحد می شوند. البته آمریکا خیلی از تعهدات بین المللی دیگرش را نیز نقض کرد اما با خروج از برجام، امتیازاتی را که در آن به عنوان یک عضو برجام داشت، از دست داد. کما اینکه ما در خلال تلاش آنها در شورای امنیت برای بازگرداندن تحریمها، دیدیم که این امتیازات را از دست داده‌ اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران خاطر نشان کرد: اینکه بایدن می ‌خواهد به برجام برگردد، خیلی هم خوب است؛ یک قسمت آن اجرای تعهدات شان به عنوان عضو ملل متحد است؛ باید تحریم ها را بردارند، باید اقدامات تخریبی که ترامپ انجام داده و برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ بوده متوقف کنند. قسمت دوم برجام است. اگر می‌ خواهند به برجام برگردند در شرایطی نیستند که شرط بگذارند. چون آمریکایی ها امتیاز عضو برجام بودن را از دست داده اند و الان می خواهند این امتیاز را دوباره به دست بیاورند. البته این کار غیرممکنی نیست و حتماً همه از اینکه آمریکا تلاش کند این امتیاز را به دست بیاورد، استقبال می کنند اما حتماً آمریکا باید تلاش کند و حتماً نیاز به اقداماتی از طرف آن کشور دارد که نشان دهد برجام مثل در چرخان جلوی ادارات نیست که از این طرف آن وارد شوید و از آن طرف خارج شوید؛ مثل گیشه سینماست که باید برای ورود خود بلیت بگیرید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала