اردوغان وقتی برای ملاقات با پمپئو پیدا نکرد

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر اردوغان وقتی برای ملاقات با پمپئو پیدا نکرد
اردوغان وقتی برای ملاقات با پمپئو پیدا نکرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقام ترکیه اظهار داشت: برنامه رئیس جمهور اردوغان تغییر کرد و نمی توانست برنامه هایی را که ما اساس سفر وزیر خارجه را پایه گذاری کردیم، لغو کند.

به گزارش اسپوتنیک، یک مقام عالی رتبه وزارت امور خارجه ترکیه به خبرنگاران گفت: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه وقت ملاقات با مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده را که برای سفر به این کشور وارد شده بود، پیدا نکرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و مارک اسپر وزیر دفاع در واشنگتن - اسپوتنیک ایران
نامه محرمانه اسپر به کاخ سفید فاش شد

هم وزیر امور خارجه و هم مقامات ترکیه، از جمله مولوت چاووش اوغلو وزیر امور خارجه، و من فکر می کنم رئیس جمهور اردوغان نیز دوست داشتیم که این ملاقات انجام می شد ولی نشد.

این دیپلمات در جلسه توجیهی در استانبول گفت: در پایان، این کار نتیجه ای نداشت، زیرا برنامه رئیس جمهور اردوغان تغییر کرد و نمی توانست برنامه هایی را که ما اساس سفر وزیر خارجه را پایه گذاری کردیم، لغو کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه وجود اختلافات بین واشنگتن و آنکارا را تأیید کرد، اما وقتی سوال های اضطراری در مورد اینکه اردوغان ممکن است آزرده خاطر باشد، گفت که این عدم ملاقات به خاطر برنامه رهبر ترکیه است.

نماینده وزارت امور خارجه افزود: من فکر نمی کنم مقامات ترکیه ... احساس می کنند که آنها رانده شده اند؛ در نهایت این یک مسئله زمان بندی بود و صحبت از اصل موضوع، ترکها به خوبی می دانند از بالای دولت (ایالات متحده)، از رئیس جمهور و پایین، نظرات ما در مورد موضوعاتی که ما با آنها مخالف هستیم چیست.

این دیپلمات در مورد اختلافات صحبت کرد و تصریح کرد که این وضعیت، وضعیت تعدادی از مناطق از جمله مدیترانه شرقی، لیبی و سوریه است.

در حالی که برنامه وی برای سفر به آنکارا پایتخت ترکیه نیست، پمپئو وارد استانبول شد و در آنجا قرار است با بارتولومئو پاتریارک قسطنطنیه دیدار کند.

بحران روابط ترکیه و ایالات متحده پس از آغاز تحویل آخرین سیستم های دفاع هوایی S-۴۰۰ روسی به آنکارا بوجود آمد.

واشنگتن با تهدید به تاخیر انداختن و یا حتی لغو فروش جدیدترین جنگنده های F-۳۵ به ترکیه و همچنین تحمیل مجازات مطابق با کاتسا (قانون "مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم") خواستار کنار گذاشتن معامله و خرید سامانه های آمریکایی پاتریوت در ازای آن شد.

آنکارا از دادن امتیاز امتناع ورزید و ادامه مذاکرات در مورد خرید یک سامانه S-۴۰۰ دیگر را نیز ادامه داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала