ترامپ در حسرت "تک زنگ" ایران ماند

© AP Photo / Evan Vucciترامپ در حسرت "تک زنگ" ایران ماند
ترامپ در حسرت تک زنگ ایران ماند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شکست ترامپ مهر ابطالی بود بر سیاست‌ های نژادپرستانه، اسلام‌ ستیزانه و مسلمان هراسانه او در چهار سال گذشته و از آسیا و خاورمیانه تا آفریقا و آمریکای جنوبی، همه را خوشحال کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا پلاس، ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ با نه اکثریت جامعه آمریکا مواجه شد و با پیام‌ های تبریک شخصیت ‌های جهانی به جو بایدن، می ‌توان انتظار داشت کارزار حقوقی رئیس‌ جمهوری آمریکا نیز به ‌زودی اعلام شکست کرده و مستاجر چهار ساله کاخ سفید آنجا را تخلیه کند.

بایدن با ده هزار رأی بیشتر، ترامپ را در جورجیا پشت سر گذاشت - اسپوتنیک ایران
بایدن با ده هزار رأی بیشتر، ترامپ را در جورجیا پشت سر گذاشت

شکست تاریخی ترامپ در انتخابات از منظر جمهوری اسلامی به معنای خوشحالی برای پیروزی رقیب دموکرات نیست، چنانچه رهبر ایران، حسن روحانی رئیس ‌جمهوری ایران و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه این کشور نیز بارها اعلام کردند برای ما مهم نیست چه کسی در کاخ سفید باشد، مهم این است که به تعهدات خود برگردد؛ با این حال باخت مهم و حساس ترامپ و دارو دسته ‌اش از چند منظر مهم و درس‌ آموز است:

۱. شکست ترامپ، شکست سیاست فشار حداکثری بر ایران و پیروزی غرورآفرین "مقاومت حداکثری" ملت بزرگی است که در سه سال گذشته انواع و اقسام کج ‌رفتاری ‌ها، عقده ‌گشایی‌ ها و جنگ‌ افروزی‌ های اقتصادی سیاسی را تحمل کرد و مقابل عنصر نامتوازنی چون ترامپ کمر خم نکرد.

۲. شکست ترامپ، نه فقط شکست یک فرد بلکه اعلام ناکامی ترامپیسمی بود که خود را در رفتار خارج از عرف جهانی نشان می ‌داد، در شورای امنیت سازمان ملل تنها می ‌ماند، دست به ترور امثال سردار سلیمانی می‌زد و همزمان با مستبدان و تروریست ‌های منطقه معامله می‌کرد.

۳. شکست ترامپ، شکست سیاست ‌های مخربی برای جهان بود که از معاهده‌ه ای تغییرات اقلیمی خارج می ‌شد و سازمان بهداشت جهانی را بایکوت می ‌کرد. باخت ترامپ و عقبه‌ اش اکنون سبب شادی‌ بخش مهمی از مردم عادی جهان و اندیشمندان و سیاستمداران عاقل و دوراندیشی شد که از پوپولیسم، دروغ، فریب و زن ‌ستیزی و لاابالی گری در عرصه جهانی خسته و دل‌ زده شده بودند. کافی است به پیام‌ های تبریک برخی سران جهان نگاهی کوتاه بیندازیم تا عمق خوشحالی جهان را از کم شدن شر بزرگ ترامپ و ترامپیسم درک کنیم.

۴. شکست ترامپ با رای اکثریت (نه فقط اکثریت آرای الکترال)، اعلام خواست عمومی مردم آمریکا برای تجدیدنظر در رویه‌ های اشتباه حمایت مطلق از صهیونیسم، امتیاز دادن به حاکمان مستبد عرب منطقه، ستیز کور با چین و تغافل در برخورد با ویروس مرگبار کرونا هم بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала