اعلام آمادگی رهبر آذربایجان برای توقف جنگ در قره باغ

© AP Photo / Azerbaijani Presidential Press Officeاعلام آمادگی رهبر آذربایجان برای توقف جنگ در قره باغ
اعلام آمادگی رهبر آذربایجان برای توقف جنگ در قره باغ  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان آمادگی خود را برای متوقف ساختن جنگ در قره باغ اعلام کرد اما به شرطی که ارمنستان نیروهای خود را از "سرزمین های اشغالی" بیرون بکشد.

به گزارش اسپوتنیک، علی اف در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی La Repubblica گفت: "هرچه جنگ زودتر به پایان برسد ، بهتر است. <...> من بارها گفته ام <...> و می توانم یک بار دیگر تکرار کنم که <...> اگر نخست وزیر ارمنستان تعهد آزادسازی اراضی باقیمانده را بر عهده بگیرد ، ما آماده هستیم همین امروز متوقف شویم. تاکنون او چنین تعهداتی را  برعهده خود نگرفته است.".

رهبر آذربایجان یادآوری کرد که طبق اصول اساسی قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد ، ابتدا باید پنج منطقه و سپس دو منطقه دیگر آزاد شود.

جمهوری آذربایجان از سخنان امروز رهبر ایران درباره قره‌ باغ قدردانی کرد - اسپوتنیک ایران
جمهوری آذربایجان از سخنان امروز رهبر ایران درباره قره‌ باغ قدردانی کرد

علی اف در پایان گفت: "ما قبلاً چهار منطقه را به طور يک جانبه آزاد كرده ايم. بنابراين ، او (پاشينيان) بايد بگويد كه نيروهای مسلح (ارمنستان)  بايد از مناطق اقدم ، كلبجار و لاچين كه تحت اشغال باقی مانده اند، خارج شوند. اما او چنين اظهاراتي نمي كند. این نشان می دهد که او نمی خواهد به جنگ پایان دهد. "

پیش از این ، نیکول پاشینیان ، نخست وزیر ارمنستان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العربیه اظهار داشت که ایروان آماده گفتگو در مورد حل و فصل درگیری در قره باغ است ، اما باکو به سازش تن درنمی دهد. به گفته پاشینیان ، "به محض اینکه سازشی برای ارمنستان قابل قبول می شود ، این سازش بلافاصله برای آذربایجان غیر قابل قبول می شود."

تنش های میان آذربایجان و ارمنستان بر سر قره باغ از 27 سپتامبر (6 مهر) از سرگرفته شد. هرکدام از طرفین دیگری را آغازگر این درگیری می داند.

 طرفین درگیری تاکنون سه بار در خصوص آتش بس توافق کرده اند. آخرین توافق آتش بس میان طرفین از روز 26 اکتبر (5 آبان) اجرایی شد، اما پس از این توافق نیز همانند دفعات گذشته طرفین از عدم رعایت آتش بس از سوی طرف دیگر خبر دادند.

درگیری ها در قره باغ در سال 1988 آغاز شد که منطقه خودمختار قره باغ  خروج خود از ترکیب  آذربایجان شوروی را اعلام کرد. در جریان رویارویی مسلحانه در سالهای 1992-1994 ، آذربایجان کنترل قره باغ و هفت منطقه مجاور را از دست داد. از سال 1992 ، مذاکرات در مورد حل و فصل مسالمت آمیز منازعات در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ، به ریاست سه کشور روسیه ، ایالات متحده و فرانسه در جریان است. آذربایجان اصرار دارد که تمامیت ارضی خود را حفظ کند ، ارمنستان از منافع جمهوری خودخوانده قره باغ دفاع می کند زیرا خود قره باغ طرف مذاکره نیست.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала