ظریف: ایران از میان دونالد ترامپ و جو بایدن هیچ کدام را ترجیح نمی‌دهد.

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / محمد جواد ظریف
محمد جواد ظریف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نحوه رفتار کاخ سفید بعد از انتخابات مهم است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه «سی بی اس نیوز»،محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با این شبکه ظهار داشت که ایران از میان دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و جو بایدن هیچ کدام را ترجیح نمی‌دهد.

تارنمای این شبکه نوشت، وقتی اصرار شد که پاسخی داده شود، ظریف گفت که «اظهارات اردوگاه بایدن امیدبخش‌تر بوده است. اما باید منتظر باشیم و ببینیم».

وزیر خارجه ایران گفت:« آنچه که برای ما مهم است نحوه رفتاری است که کاخ سفید بعد از انتخابات دارد، نه وعده‌ها و شعارهایی که داده می‌شود. مهم، رفتار آمریکا است. اگر آمریکا تصمیم بگیرد که رفتار مخرب خود را علیه ایران متوقف کند، صرف نظر از اینکه چه کسی در کاخ سفید مستقر باشد، ماجرا فرق خواهد کرد.

هشدار استرالیا به شهروندانش برای سفر به آمریکا - اسپوتنیک ایران
هشدار استرالیا به شهروندانش برای سفر به آمریکا

ظریف بار دیگر مذاکره مجدد با آمریکا بر سر برجام را رد کرد. اگر می‌خواستیم مذاکراه مجدد را انجام بدهیم، چهار سال پیش آن را با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا انجام می‌دادیم. ایران «تحت هیچ شرایطی» مذاکره مجدد در مورد مفاد برجام را مد نظر ندارد.

ایران مایل است که آمریکا به توافق هسته‌ای بازگردد. روشن است که می‌توانیم راهی برای تعامل مجدد پیدا کنیم. اما تعامل مجدد به معنای مذاکره دوباره نیست. بلکه به معنای بازگشت آمریکا به میز مذاکره است.

کارزار فشار حداکثری و تحریم‌های آمریکا به ایران آسیب زده است اما آن نوع تغییر سیاسی را که آمریکا می‌خواست، ایجاد نکرد، خواه تغییر رژیم که خواست بخش خاصی از دولت فعلی آمریکا بود، خواه آنچه که پرزیدنت ترامپ می‌خواست که همانا به زانو در آوردن ایران و تحمیل شرایط مذاکره بود.

می‌دانم بایدن درک می‌کند که مذاکره مجدد درباره مفاد برجام رخ نخواهد داد و وی ممکن است که عملکرد متفاوتی داشته باشد. ایران در انتخابات آمریکا دخالت نمی کند. ترامپ تنها فردی است که مهمترین و موثرترین اهانت‌ها را به سیستم انتخاباتی آمریکا کرده است.

هر کسی که به تضعیف دموکراسی آمریکا علاقه‌مند باشد فقط از پرزیدنت ترامپ خواهد خواست که به صحبت درباره تقلب و تخلف‌ها در رای‌گیری پستی و مسائل دیگری از این قبیل ادامه دهد.

ایران یک نامه از دولت ترامپ دریافت کرده که در آن گفته شده است که ایران در مورد انتخابات آمریکا اقدامی انجام ندهد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала