اعزام صلح‌بانان اسکاندیناوی به قره‌باغ

© Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر اعزام صلح‌بانان اسکاندیناوی به قره‌باغ
اعزام صلح‌بانان اسکاندیناوی به قره‌باغ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا با میانجیگری ترکیه در مناقشه قره‌باغ مخالف است.

به گزارش اسپوتنیک، رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اعلام کرد که آمریکا با میانجیگری ترکیه در مناقشه قره‌باغ مخالف است، زیرا واشنگتن بر این باور است که آنکارا نمی‌تواند به عنوان نیروی حافظ صلح عمل کند.

مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه تاکید کرد که بدون سازش از سوی دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان، جنگ ادامه خواهد داشت. استقرار نیروهای حافظ صلح ضروری است،اما نیروها نباید از اعضای گروه مینسک (روسیه، آمریکا و فرانسه) و کشورهای همسایه ارمنستان و جمهوری آذربایجان باشند. به گفته اوبرایان نیروهایی از کشورهای اسکاندیناوی باید در این عملیات حضور داشته باشند.

روسیه پهپادهای ترکیه را در آسمان ارمنستان منهدم می کند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
روسیه پهپادهای ترکیه را در آسمان ارمنستان منهدم می کند

پیشتر الهام علییف، رئیس جمهور آذربایجان اعلام کرده بود:« باکو مخالف دخالت کشور ثالث در درگیری قره‌باغ است. اما بر طبق اطلاعات من، ایروان  خواهان شرکت نیروهای ثالث در درگیری است. اما چنین چیزی رخ نخواهد داد. کشورهای همسایه ما  شرکا و دوستان ما هستند».

شایان ذکر است، روز 27 سپتامبر 2020 درگیری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، پس از اتهاماتی که طرفین نسبت به یکدیگر مطرح کردند شدت گرفت و با وجود آنکه دو طرف تا کنون سه بار با برقراری آتش موافقت کرده اند اما هنوز این امر محقق نشده است.در سال 1991 میلادی قره‌باغ که اکثر ساکنان آن را ارامنه تشکیل می‌دهند از آذربایجان اعلام استقلال کرد. باکو سعی کرد قره‌باغ را به زور برگرداند که منجر به جنگ شد. در سال 1994 آذربایجان، ارمنستان و جمهوری برسمیت شناخته نشده قره‌باغ  با میانجی گیری روسیه پروتکل آشتی را به امضا رساندند. هر از گاهی، درگیری های نظامی موقت و کوچکی در آنجا رخ می دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала