گزارش و تحلیل

فراخوان در امریکا به همکاری با روسیه برای "محاصره" چین در قطب شمال

© Sputnik / Valeriy Melnikov /  مراجعه به بانک تصاویر فراخوان در امریکا به همکاری با روسیه برای "محاصره" چین در قطب شمال
فراخوان در امریکا به همکاری با روسیه برای محاصره چین در قطب شمال  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک نشریه معتبر آمریکایی، واشنگتن را به همکاری با مسکو برای جلوگیری از توسعه طلبی چین در قطب شمال فرا خواند.

به گزارش اسپوتنیک، هنری-نیکلاس گروسمن در مقاله ای برای نشریه  The National Interest می نویسد: ایالات متحده باید در قطب شمال برای مقابله با تغییرات آب و هوا و "جلوگیری از توسعه طلبی چین" دراین  منطقه با روسیه همکاری کند.

در این مقاله گفته می شود: "در حالی که برخی از ناظران" تعقب ماندگی در زمینه کشتی های  یخ شکن "را به شدت مورد انتقاد قرار داده اند ، مشکل اصلی این است که هیچگونه هدف و سمت گیری در سیاست ایالات متحده در قطب شمال وجود ندارد. ایالات متحده باید رویکرد بهتری از جمله توافق جدیدی برای همکاری با روسیه در راستای محافظت از محیط زیست ، حفظ صلح در منطقه و همچنین محاصره چین تدوین کند".

تحلیلگر آمریکایی خاطرنشان می سازد: ،چین "جاه طلبی های استعماری" در این منطقه دارد و تلاش می کند حضور خود را در آنجا تثبیت کند و قدرت های غربی را بیرون براند.  به نوشته گروسمن ، روسیه "خوشحال خواهد شد که روابط خود با چین را به پروژه های تجاری در قطب شمال محدود کند."

Российские десантники после десантирование в арктических условиях - اسپوتنیک ایران
انتشار عکس پایگاه "عظیم" روسیه در منطقه قطب شمال

به گفته این روزنامه نگار ، ایالات متحده به شکل جدیدی از همکاری با روسیه در قطب شمال نیاز دارد. در این مقاله آمده است: "چالش های پیش رو بسیار جدی هستند و به تنهایی نمی توان با آنها مقابله كرد. ایالات متحده باید قبول کند كه ایجاد یک دستگاه نظامی قوی در داخل قلمرو خود برای روسیه امری طبیعی است."

نویسنده خاطرنشان می کند که قطب شمال نباید به مکانی جدید برای رقابت بین قدرت های بزرگ تبدیل شود. "روسیه در واقع حضور نظامی خود را در قطب شمال بازیابی می کند و  در حال ساخت یخ شکن های اتمی و پایگاه های نظامی جدید در آنجا است. با این حال ، قطب شمال برای روسیه مهم تر از ایالات متحده است ، زیرا 53 درصد سواحل قطب شمال در خاک روسیه است. جای تعجب نیست که روسیه منابع خود را بیشتر  از ایالات متحده در قطب شمال قرار می دهد".

گروسمن در پایان می نویسد : واشنگتن و مسکو سالهای زیادی با وجود رقابت شدید در سایر نقاط جهان ، در قطب شمال همکاری داشته اند و چنین همکاری هایی باید ادامه داشته باشد.

پیش از این ، وزارت امور خارجه روسیه خاطر نشان كرد كه كشورهای عضو ناتو ، كه در ورای مطرح کردن اتهامات عایه روسیه درباره "نظامی كردن" قطب شمال ، به ساختن پتانسیل نظامی خود در آنجا ادامه دادند. سرگئی شویگو ، وزیر دفاع روسیه گفت: تمایل ناتو برای نشان دادن قدرت خود با افزایش شدت عملیات شناسایی در نزدیکی مرزهای روسیه باعث بروز نگرانی در مسکو شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала