ترامپ از تمایل فلسطین به عادی سازی روابط خود با اسرائیل سخن گفت

© REUTERS / Jonathan Ernstترامپ از تمایل فلسطین به عادی سازی روابط خود با اسرائیل سخن گفت
ترامپ از تمایل فلسطین به عادی سازی روابط خود با اسرائیل سخن گفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریكا معتقد است كه احتمالاً دولت فلسطین نیز مایل است گام هایی را برای عادی سازی روابط خود با اسرائیل بردارد.

به گزارش اسپوتنیک، ترامپ این مطلب را روز جمعه 23 اکتبر با حضور خبرنگاران در جریان مکالمه تلفنی با رهبران اسرائیل و سودان اعلام کرد.

پیش از این رسماً اعلام شده بود که این دو کشور با میانجیگری ایالات متحده در مورد عادی سازی روابط به توافق رسیده اند. بدین ترتیب سودان، کشور دیگری شد که به "توافق نامه های صلح ابراهیمی" پیوسته است.

ترامپ گفت: "اتفاقاً ، فلسطینی ها ، اگر در مورد فلسطینی ها سوال می کنید ، می خواهند کاری انجام دهند. آنها هرگز چنین چیزی را ندیده بودند. آنها می خواهند کاری انجام دهند. من اطمینان دارم که آنها نیز این کار را  انجام خواهند داد".

امیدواری ترامپ به عادی سازی روابط ایران با اسرائیل - اسپوتنیک ایران
امیدواری ترامپ به عادی سازی روابط ایران با اسرائیل

به گفته رهبر آمریكا ، در حال حاضر "حداقل پنج" كشور مسلمان می خواهند توافق نامه های عادی سازی روابط با اسرائیل را امضا كنند. و همانطور که ترامپ افزود ، موارد دیگر به زودی وجود خواهد داشت.

اوایل ماه اکتبر ، کنست (پارلمان) اسرائیل توافق نامه های عادی سازی روابط بین دولت یهود و امارات و بحرین را تصویب کرد. این توافق نامه های عادی سازی روابط 15 سپتامبر در کاخ سفید توسط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات و عبداللطیف الزایانی وزیر خارجه بحرین امضا شده است. این مراسم با حضور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ، همسرش ملانیا و مهمانان دعوت شده در کاخ سفید برگزار شد.

یکی از نکات در "توافق نامه های ابراهیمی" دست برداشتن اسرائیل از گسترش حاکمیت خود به شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری رودخانه است. این شرط در برنامه واشنگتن برای حل و فصل منازعات فلسطین و اسرائیل مطرح شده است.

فلسطین امضای توافق نامه های نامبرده را محکوم کرد.  فلسطینی ها سفیر خود را در امارات فراخوانده و اقدامات ابوظبی را تجاوز علیه فلسطینی ها و نادیده گرفتن حقوق و مقدسات آنها خواندند.

ابتکار صلح عرب ، مصوب سال 2002 ، كه فلسطین نیز بدان متكی است ، امكان انعقاد موافقت نامه های صلح و برقراری روابط حسن همجواری بین اعراب و اسرائیل را در نظر می گیرد  اما فقط به شرط خروج كشور یهود از سرزمین هایی كه در سال 1967 اشغال كرده از جمله بلندی های جولان و مزارع شبا و همچنین به رسمیت شناختن دولت فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه با پایتخت آن در اورشلیم شرقی.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала