نماینده آمریکا: مسئله قره باغ باید در چارچوب مرزها و حق حاکمیت آذربایجان حل شود

© AFP 2023 / John Thysنماینده آمریکا: مسئله قره باغ باید در چارچوب مرزها و حق حاکمیت آذربایجان حل شود
نماینده آمریکا: مسئله قره باغ باید در چارچوب مرزها و حق حاکمیت آذربایجان حل شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کی بیلی هاچیسون ، سفیر ایالات متحده آمریکا در ناتو اظهار داشت که مسئله قره باغ باید در چارچوب مرزها و حق اکمیت آذربایجان حل شود.

به گزارش اسپوتنیک، خانم هاچیسون خاطرنشان کرد اتحاد آتلانتیک شمالی "تلاش می کند آنچه را آمریکا و روسیه انجام می دهند ، انجام داده و برای متوقف کردن درگیری در قره باغ  کوشش می کند".

سفیر ایالات متحده آمریکا  یادآور شد این مشکل "سی سال است که وجود دارد " و تأکید کرد: گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ، به ریاست مشترک ایالات متحده ، روسیه و فرانسه ، "می خواهد درگیری را به مرحله اولیه خود یعنی به مرزهای حاکمیت آذربایجان که در چارجوب  آن ارامنه نیز می توانند زندگی کنند، بازگرداند."

به گفته سفیر ایالات متحده در ناتو ، "این مسئله می تواند حل شود و در اینصورت درگیری پایان می یابد."

وی گفت: "ما از هر دو طرف می خواهیم که در مورد راهی برای متوقف کردن خشونت و جلوگیری از کشته شدن مردم بحث کنند."

قره باغ آذربایجان را به گلوله باران چند نقطه مسکونی  متهم کرد - اسپوتنیک ایران
قره باغ آذربایجان را به گلوله باران چند نقطه مسکونی متهم کرد

خانم هاچیسون خاطرنشان کرد : این مسئله با درگیری نظامی قابل حل نیست و "باید در چارچوب مرزها و حق حاکمیت حل شود".

سفیر آمریکا در ناتو در پایان گفت: "این همان چیزی است که ما برای نیل به آن تلاش می کنیم و روسیه فرانسه نیز بر آن پافشاری می کنند."

جنگ در خط رویارویی آذربایجان و ارمنستان در قره باغ از 27 سپتامبر آغاز شده است. ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را به آغاز جنگ متهم می کنند و قره باغ از بمباران توپخانه ای نقاط مسکونی در این جمهوری خود خوانده از جمله استپاناکرت مرکز خود خبر می دهد. ارمنستان ادعا می کند آنکارا به طور فعال از باکو حمایت می کند و بسیج عمومی و حالت جنگی اعلام کرده است. در آذربایجان بسیج برخی از نیروها و در بعضی جاها حالت جنگی اعلام شده است.

​وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان روز جمعه 9 اکتبر به دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه وارد مسکو شدند. مذاکرات آنها بیش از 10 ساعت به طول انجامیده و با تصویب یک توافق نامه به پایان رسید. این توافقنامه شامل چهار نکته برای حل اختلاف است. از جمله طرفین از ساعت 12:00 روز 10 اکتبر در راستای اهداف انسان دوستانه و برای مبادله اسرای جنگی و سایر زندانیان و اجساد کشته ها آتش بس از طریق میانجیگری کمیته بین المللی صلیب سرخ را اعلام کردند. باکو و ایروان  همچنین توافق کردند که "مذاکرات اساسی با هدف دستیابی به یک توافق صلح  در اسرع وقت" آغاز شود. در عین حال  طرفین تغییر ناپذیری چارچوب مذاکرات در مورد مسئله قره باغ را مورد تأیید قرار دادند. متاسفانه دیرتر وزارتخانه های دفاع ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را بارها به نقض آتش بس در قره باغ متهم کرده اند.

رهبران روسیه ، ایالات متحده و فرانسه پیش از این از طرف های درگیری خواسته اند تا درگیری ها را متوقف کنند و بدون پیش شرط شروع به مذاکره کنند. ترکیه اظهار داشت که در صورت وخیم تر شدن اوضاع در قره باغ ، هرگونه پشتیبانی را که آذربایجان بخواهد به باکو ارائه خواهد کرد.

درگیری ها در قره باغ در سال 1988 آغاز شد ، زمانی که منطقه خودمختار قره باغ  خروج خود از ترکیب  آذربایجان شوروی را اعلام کرد. در جریان رویارویی مسلحانه در سالهای 1992-1994 ، آذربایجان کنترل قره باغ و هفت منطقه مجاور را از دست داد. از سال 1992 ، مذاکرات در مورد حل و فصل مسالمت آمیز منازعات در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ، به ریاست سه کشور روسیه ، ایالات متحده و فرانسه در جریان است. آذربایجان اصرار دارد که تمامیت ارضی خود را حفظ کند ، ارمنستان از منافع جمهوری خود  خوانده قره باغ دفاع می کند زیرا خود قره باغ طرف مذاکره نیست.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала