آمادگی ترکیه برای اعزام نیرو به قره باغ

© AFP 2023آمادگی ترکیه برای اعزام نیرو به قره باغ
آمادگی ترکیه برای اعزام نیرو به قره باغ 
 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون ریاست جمهوری ترکیه از آمادگی کشورش برای اعزام نظامیان به منطقه درگیر قره باغ خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، فوآد اوکتای معاون ریاست جمهوری ترکیه در برنامه شبکه سی ان ان ترک در خصوص آمادگی آنکارا برای اعزام نظامیان به منظور حمایت از آذربایجان به منطقه درگیر قره باغ خبر داد.

درخواست رئيس جمهور ارمنستان از تركيه پس از ديدار با دبير كل ناتو - اسپوتنیک ایران
درخواست رئيس جمهور ارمنستان از تركيه پس از ديدار با دبير كل ناتو

وی بیان داشت: «رئیس جمهور ما از روز اول تشدید اوضاع در قره باغ در این خصوص صحبت کرد. ترکیه دریغ نمی کند و رئیس جمهور ما نیز دریغ نمی کند.»

مقامات ترکیه بارها اعلام کرده اند که در هر لحظه آماده حمایت از باکو هستند. پیشتر وزارت خارجه روسیه در خصوص ارسال مزدوران از سوریه و لیبی به قره باغ خبر داده بود. رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان بیان داشت که روسیه، آمریکا و فرانسه ارمنستان را مسلح می کنند. امروز وزارت دفاع آذربایجان در خصوص تخریب گردان ۵۵۶ هنگ نیروهای مسلح ارمنستان با تعداد تقریبی ۴۰۰ نفر و همچنین آزاد سازی ۲۲ روستای قره باغ خبر داد.

درگیری ها در قره باغ در سال 1988 آغاز شد، زمانی که منطقه خودمختار قره باغ  خروج خود از ترکیب  آذربایجان شوروی را اعلام کرد. در جریان رویارویی مسلحانه در سالهای 1992-1994 ، آذربایجان کنترل قره باغ و هفت منطقه مجاور را از دست داد. از سال 1992 ، مذاکرات در مورد حل و فصل مسالمت آمیز منازعات در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ، به ریاست سه کشور روسیه ، ایالات متحده و فرانسه در جریان است. آذربایجان اصرار دارد که تمامیت ارضی خود را حفظ کند ، ارمنستان از منافع جمهوری خود  خوانده قره باغ دفاع می کند  می کند ، زیرا خود قره باغ طرف مذاکره نیست.

 

  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала