ترامپ: پس از پیروزی در انتخابات از ایران با من تماس می گیرند

© REUTERS / Carlos Barriaترامپ: پس از پیروزی در انتخابات از ایران با من تماس می گیرند
ترامپ: پس از پیروزی در انتخابات از ایران با من تماس می گیرند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور آمریکا معتقد است، که پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، مقامات ایرانی اولین کسانی هستند که با وی تماس گرفته و توافقی را پیشنهاد می دهند.

به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا معتقد است، که پس از پیروزی وی در انتخابات نوامبر ایالات متحده آمریکا، مقامات ایرانی اولین کسانی هستند که با او تماس گرفته و خواستار توافقی تازه می شوند.

نیویورک تایمز: ترامپ در دوره درمان نباید به دکمه هسته ای دسترسی داشته باشد - اسپوتنیک ایران
نیویورک تایمز: ترامپ در دوره درمان نباید به دکمه هسته ای دسترسی داشته باشد

ترامپ خطاب به هواداران خود در سانفورد فلوریدا، گفت: احتمالاً اولین تماسی که پس از پیروزی در انتخابات دریافت می کنم از ایران خواهد بود که در حال توافق است. از آنجا که تولید ناخالص داخلی آنها ۲۸٪ کاهش یافته است. هیچ کس تاکنون چنین چیزی را نشنیده است.

وی افزود: توافق هسته ای (برجام) با ایران یک "فاجعه" بود، بنابراین ایالات متحده از آن خارج شد.

ایران و شش کشور (انگلیس، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده و فرانسه) در سال ۲۰۱۵ درباره برجام به توافق رسیدند که در ازای آن لغو تحریم ها علیه ایران عملی گردد. در مقابل، تهران تعدادی از تعهدات هسته ای را بر عهده گرفت.

همچنین در ژوئیه ۲۰۱۵، قطعنامه ۲۲۳۱ با تأیید برجام تصویب شد. به ویژه در این قطعنامه آمده بود که تحریم تسلیحاتی علیه ایران در ۱۸ اکتبر سال ۲۰۲۰ منقضی می شود.

در سال ۲۰۱۸، ترامپ تصمیم گرفت برجام را ترک کند و تحریم های ایران را بازگرداند. در پاسخ، ایران شروع به کاهش تعهدات خود در توافق هسته ای کرد.

بعداً ایالات متحده در شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار تمدید نامحدود تحریم اکتبر ۲۰۲۰ برای خرید تعدادی سامانه تسلیحاتی توسط ایران شد. در نتیجه، هنگام رای گیری در ۱۵ آگوست، پیش نویس قطعنامه آمریکایی تعداد آرای لازم را کسب نکرد و تصویب نشد.

رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ایالات متحده گفت: ترامپ فرمانی را امضا كرد كه تحمیل اقدامات محدودكننده از جمله علیه كشورهای خارجی برای تأمین، فروش و حمل سلاح به ایران را امكان پذیر می سازد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان ملل متحد با امتناع از تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران که در ماه اکتبر منقضی می شود، کل خاورمیانه را به خطر می اندازد و بنابراین ایالات متحده خود باید به دنبال پایان تجارت اسلحه با ایران باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала