ضررهای خروج آمریکا از پیمان «آسمان‌های باز»

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiy /  مراجعه به بانک تصاویر سرگی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه
سرگی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ریابکوف: تصمیم واشنگتن جهت خروج از پیمان «اسمان‌های باز» آسیب جدی به امنیت اروپایی وارد کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، سرگی ریابکوف معاون وزیر امورخارجه روسیه اعلام نمود که تصمیم واشنگتن جهت خروج از پیمان «اسمان‌های باز» آسیب جدی به امنیت اروپایی وارد کرده است.

وی در ادامه افزود:«فدراسیون روسیه بار دگر در رابطه با تصمیم واشنگتن در خصوص خروج از پیمان «آسمان‌های باز» ابراز تأسف می کند. این اقدام در زمینه خط کلی واشنگتن نسبت به پیمان‌های بین‌المللی، از جمله پیمان عدم گسترس و نابودی تسلیحات باعث تعحب ما نشد. این اقدام واشنگتن آسیب جدی به مجموعه توافق‌ها در عرصه کنترل بر تسلیحات  وارد کرد و ضربه جدی به امنیت اروپایی است».

بورل: حفظ توافق هسته ای با ایران برای امنیت اتحادیه اروپا استراتژیک است  - اسپوتنیک ایران
بورل: حفظ توافق هسته ای با ایران برای امنیت اتحادیه اروپا استراتژیک است

توافقنامه «آسمان‌های باز» سال ۱۹۹۲ میلادی به امضای کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اعضای پیمان نظامی ورشو به رهبری شوروی سابق رسید و از سال ۲۰۰۲ میلادی اجرایی شد.

این توافقنامه، نظارت هوایی متقابل ۳۴ کشور عضو را تنظیم می کند. هر عضو می‌تواند در فضای هوایی سایر اعضا، پروازهای شناسایی انجام دهد.

هدف اصلی این توافق، ایجاد اعتماد بین شرق و غرب پس از پایان جنگ سرد و ایجاد شفافیت در کنترل تسلیحات و جابجایی نیروهای نظامی بود. کشور اروپایی، نسبت به خروج برنامه‌ریزی‌شده آمریکا از توافقنامه «آسمان باز» ابراز تاسف کردند.

در بیانیه مشترک وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا آمده است که این پیمان بخش مهمی از اقدامات اعتمادبخش و امنیتی در منطقه اروپا-آتلاتنیک به‌شمار می‌رود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала