گزارش و تحلیل

بشار اسد در مصاحبه با اسپوتنیک: جنگ در سوریه هنوز پایان نیافته است

© Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر بشار اسد در مصاحبه با اسپوتنیک: جنگ در سوریه هنوز پایان نیافته است
بشار اسد در مصاحبه با اسپوتنیک: جنگ در سوریه هنوز پایان نیافته است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سپتامبر پنج سال از آغاز عملیات نیروهای مسلح روسیه در سوریه گذشت. بشار اسد ، رئیس جمهور سوریه ، در مصاحبه ای با اسپوتنیک که همزمان با این تاریخ انجام شد، در اینباره صحبت کرد که آیا می توان فکر کرد که جنگ در کشورش تمام شده است یا خیر و چه چیز در عملیات ارتش روسیه تا آن حد در خاطر وی مانده که در مورد آن برای نوه های خود تعریف کند.

اسپوتنیک - رئیس جمهور سوریه همچنین از نقطه عطف در این درگیری طولانی و آنچه در زمینه همکاری نظامی - فنی در انتظار دو کشور است، سخن گفت. علاوه بر این وی دیدگاه خود را درباره دلایل وخیم تر شدن اوضاع در  قره باغ ، چشم انداز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نامزدی دونالد ترامپ برای دریافت جایزه صلح نوبل در میان نهاد. رهبر سوریه درباره این موضوع نیز صحبت کرد که آیا  اطلاعاتی در اینباره در دست دارد که آمریکایی ها در تدارک سوء قصد به جان وی هستند . اسد درباره "داغ ترین" موضوع اخیر - ویروس کرونا هم صحبت کرده و گفت که آیا مایل است واکسن روسی بزند و آیا سوری ها به طور کلی به این واکسن احتیاج دارند یا نه.

اسپوتنیک: پس از پنج سال، آیا می توانید بگویید که جنگ در سوریه به پایان رسیده است؟

بشار اسد: نه، قطعاً اینگونه نیست. تا زمانی که تروریست ها برخی از مناطق کشور ما را در اشغال داشته و مرتکب جرائم و جنایات مختلف شوند، جنگ پایان نیافته است. من فکر می کنم که رهبران آنها قصد دارند اطمینان حاصل کنند که این کار برای مدت طولانی ادامه می یابد. این چیزی است که به نظر ما می رسد.

اسپوتنیک: نقطه عطف برای شما در این جنگ چه زمانی بود؟

نظر بشار اسد درباره احتمال تحویل اس 300 یا اس400 به سوریه  - اسپوتنیک ایران
نظر بشار اسد درباره احتمال تحویل اس 300 یا اس400 به سوریه

بشار اسد: اکنون تقریباً ۱۰ سال از آغاز جنگ می‌گذرد، بنابراین می توانم نه یک که چندین نقطه عطف را نام ببرم. اولین مورد در سال ۲۰۱۳، زمانی که ما شروع به آزاد سازی بسیاری از مناطق، به ویژه مناطق مرکزی سوریه از دست جبه النصره کردیم، اتفاق افتاد. پس از آن و در سال ۲۰۱۴، در جهت دیگری، ناگهان جنگجویان داعش با حمایت آمریکا ظاهر شدند و همزمان قسمت بسیار مهمی از مناطق سوریه و عراق را تصرف کردند. این زمانی بود که تروریست ها شروع به تصرف مناطق دیگر کردند زیرا داعش موفق شد ارتش سوریه را از مأموریت خود برای آزادسازی قسمت غربی کشور منحرف کند. پس از آن، نقطه عطف دیگر ورود روس ها به سوریه در سال ۲۰۱۵ بود و ما با هم شروع به آزاد سازی بسیاری از مناطق کردیم. در این مرحله، پس از آمدن روس ها برای پشتیبانی از ارتش سوریه، من آزادسازی قسمت شرقی حلب را نقطه عطف دیگری می دانم. این زمانی است که آزادسازی سایر مناطق سوریه از آن آغاز شد. این موضوع به دلیل اهمیت حلب مهم بود، زیرا این لحظه، آغاز آزادی گسترده خاک سوریه بود که بعداً در دمشق و اخیراً در حلب و همچنین مناطق دیگر در شرق و جنوب سوریه ادامه یافت. اینها همگی نقاط عطف هستند. اگر همه آنها کنار هم قرار داده شوند، همگی از نظر استراتژیک مهم هستند و روند این جنگ را تغییر داده‌اند.

اسپوتنیک: در سال های اخیر ترکیه تلاش کرده است تا تأثیر بین المللی خود را به میزان حداکثری برساند. ما شاهد حضور این کشور در لیبی، دخالت در اوضاع سوریه، اختلافات ارضی با یونان و اکنون حمایت آشکار از آذربایجان هستیم. نظر شما در مورد این رفتار ترکیه و شخص اردوغان چیست؟ آیا جامعه جهانی باید توجه بیشتری به این عثمانی گرایی جدید داشته باشد؟

بشار اسد: بگذارید صریح و واضح بگویم. اردوغان از تروریست ها در سوریه و لیبی حمایت می کند، او تحریک کننده و آغازگر درگیری های اخیر قره باغ کوهستانی بین آذربایجان و ارمنستان است. بنابراین به طور کلی و به دلایل مختلف رفتار او خطرناک است. اولاً زیرا این انعکاسی از خط اخوان المسلمین است و آنها یک گروه تروریستی افراطی هستند. ثانیاً، او جنگ در مناطق مختلف را آغاز می‌کند تا افکار عمومی ترکیه را از اقدامات خود در داخل کشور، به ویژه پس از رسوایی مربوط به رابطه با داعش در سوریه، منحرف کند. همه می دانند که داعش نفت سوریه را از طریق ترکیه و تحت پوشش نیروی هوایی آمریکا فروخت و البته ترک ها در تجارت این نفت نقش داشتند. او چنین اهدافی دارد و این خطرناک است. در مورد این سوال که آیا جامعه جهانی باید از این موضوع آگاه باشد یا خیر؟ اصطلاح "جامعه بین الملل" در واقع فقط یک گروه کوچک از کشورها - قدرت های بزرگ و کشورهای ثروتمند- هستند که آنها را کشورهای تأثیرگذار در صحنه سیاسی می‌نامیم. بیشتر این جامعه بین المللی همدستان ترکیه در حمایت از تروریسم هستند. بنابراین آنها می دانند ترکیه چه کاری انجام می دهد و آنچه را که انجام می دهد دوست دارند، ترکیه ابزاری برای این کشورها است تا سیاست های خود را در این منطقه پیاده و ایده های خود را عملی کنند. بنابراین، نه، ما به هیچ وجه نمی توانیم روی جامعه بین المللی حساب کنیم. می توان روی حقوق بین الملل حساب کر ، اما این قانون وجود ندارد: هیچ موسسه ای وجود ندارد که از اجرای این قانون در عمل اطمینان حاصل کند. بنابراین در سوریه باید بر روی خود و کمک دوستان خود حساب باز کنیم.

اسد از قصد خود برای دیدار با پوتین خبر داد - اسپوتنیک ایران
اسد از قصد خود برای دیدار با پوتین خبر داد

اسپوتنیک: در مورد درگیری در قره باغ کوهستانی، گزارشاتی از اینکه تروریستهای گروههایی که قبلاً در سوریه میجنگیدند به منطقه درگیری ارمنستان و آذربایجان منتقل می شوند، واصل شده است. آیا می توانید این موضوع را تأیید کنید؟ آیا اطلاعاتی دارید که ستیزه جویان از سوریه اعزام می شوند؟

بشار اسد: ما قطعاً می توانیم این موضوع را تأیید کنیم، اما نه به این دلیل که مدارکی داریم. گاهی اوقات هیچ مدرکی وجود ندارد، اما نشانه هایی از این امر وجود دارد. ترکیه در سوریه از تروریست های کشورهای مختلف استفاده می کند. آنها از همین روش در لیبی استفاده کردند. در آنجا از تروریست‌ های سوریه و شاید از دیگر کشورها استفاده کردند. از اینرو اینکه در قره‌ باغ از همین روش استفاده می شود نیازی به اثبات ندارد. اما احتمال آن زیاد است، زیرا همانطور که من گفتم، ترکیه این مسأله را دامن زد و این درگیری را آغاز کرد و به آن تشویق می کند. ترکیه می ‌خواست به چیزی دست یابد و قصد دارد از همان روش استفاده کند. ما با اطمینان کامل می توانیم بگوییم که ترکیه از تروریست های سوریه و دیگر کشورها در قره‌ باغ استفاده می کند.

اسپوتنیک: اخیراً هیئتی از روسیه به سوریه، از جمله یوری بوریسف معاون نخست‌ وزیر روسیه سفر کرده است. آیا سوریه علاقه مند به خرید سامانه موشکی ضدهوایی مانند اس-۴۰۰ است؟ یا شاید اس-۳۰۰ های بیشتری مورد نیاز باشد؟

بشار اسد: دو سال پیش ما شروع به اجرای طرحی برای نوسازی ارتش خود کردیم و بدیهی است که ما قصد داریم این مدرنیزاسیون را با همکاری وزارت دفاع روسیه انجام دهیم ، زیرا از چند دهه قبل ارتش ما کاملاً به سلاح های روسی اعتماد کرده است. اما ما اولویت هایی داریم، لزوماً صحبت از موشک نیست. در حال حاضر ممکن است اولویتهای دیگری در رابطه با جنگ "روی زمین" وجود داشته باشد. ما یک برنامه کامل داریم، اما باید طبق اولویت ها عمل کنیم. ما معمولاً در مورد جزئیات برنامه های نظامی خود صحبت نمی کنیم، اما به طور کلی، همانطور که گفتم، این موضوع مربوط به نوسازی ارتش در همه جنبه ها است.

اسپوتنیک: شما احتمالاً کارزار ریاست جمهوری ایالات متحده را دنبال می کنید. آیا شما امیدوارید که رئیس جمهور جدید آمریکا، صرف نظر از اینکه چه کسی انتخاب شود، در سیاست تحریم ها علیه سوریه تجدید نظر کند؟

بشار اسد: ما معمولاً از انتخابات آمریكا انتظار داریم كه نه رئیس جمهور، بلكه رئیس شركت‌های بزرگ انتخاب شود، زیرا یک هیئت مدیره وجود دارد و این هیئت مدیره متشكل از لابی گران، شركتهای بزرگ مانند بانكها، شركت های اسلحه سازی و نفتی و غیره است. بنابراین رئیس شرکت‌ها انتخاب می‌ شود و او نه حق و نه اختیار بررسی هر گونه تصمیمی را ندارد، بلکه فقط باید آنها را اجرا کند. این دقیقاً همان اتفاقی است که در مورد ترامپ هنگامی رئیس جمهور شد، رخ داد.

اسپوتنیک: ترامپ اخیراً اعتراف کرد که می خواست دستور از بین بردن شما را بدهد اما متیس رئیس وقت پنتاگون وی را منصرف نمود. آیا شما این را می دانستید؟ آیا در این رابطه تدابیری اتخاذ شده بود؟

بشار اسد: ترور یک روش کار آمریکایی است، نوع عمل آنها است، آنها دهه هاست که مرتباً این کار را انجام می دهند. همه جا، در هر گوشه دنیا. در اینجا هیچ چیز جدیدی وجود ندارد. بنابراین باید در نظر داشت که چنین برنامه هایی به دلایل مختلف همیشه وجود داشته اند. و ما بایدازآمریکایی‌ها انتظار چنین چیزی را در زمینه درگیری در سوریه داشته باشیم. آنها سرزمین ما را اشغال کردند، آنها از تروریست ها حمایت می کنند. انتظار این می‌رفت. حتی اگر چنین اطلاعاتی نداریم، باید بدیهی باشد. چطور میتوان مانع آن شد؟ این مربوط به مورد یا برنامه خاصی در رابطه با اینیا آن شخص یا رئیس جمهور نیست، بلکه مربوط به یک خط رفتاری است. اگر توازنی در روابط بین الملل وجود نداشته باشد که در آن ایالات متحده نتواند از مسئولیت جنایات خود فرار کند، هیچ چیز مانع انجام چنین اقدامات وحشیانه ایالات متحده نخواهد شد. در غیر این صورت، چنین رفتاری باعث تولید هر چه بیشتر جنایات جدید در مناطق مختلف می شود و هیچ چیز مانع آنها نخواهد شد.

اسد: ارتش سوریه کاملاً به سلاح های روسی وابسته است

 - اسپوتنیک ایران
اسد: ارتش سوریه کاملاً به سلاح های روسی وابسته است

اسپوتنیک: آیا در سال ۲۰۲۱ بار دیگر به عنوان رئیس جمهور کاندید خواهید شد؟

بشار اسد: صحبت در مورد آن خیلی زود است، هنوز چندین ماه دیگر در پیش است. من می توانم اوایل سال آینده در مورد این موضوع تصمیم بگیرم.

اسپوتنیک: آیا شخصاً دوست دارید با واکسن روسی واکسینه شوید؟

بشار اسد: البته در شرایط فعلی، همه دوست دارند واکسینه شوند در برابر این ویروس خطرناک. تا آنجا که من فهمیدم، این واکسن هنوز در بازارهای بین المللی موجود نیست، اما ما می خواهیم با مقامات روسی در مورد امکان ورود آن به سوریه بحث کنیم. این خیلی مهمه.

اسپوتنیک: بله، روسیه قبلاً اعلام کرده است که این واکسن ممکن است در دسترس شرکای بین المللی ما قرار گیرد ...

بشار اسد: گفته شد که ممکن است در ماه نوامبر در دسترس باشد.

اسپوتنیک: آیا شما خواهان تهیه واکسن روسی هستید؟

بشار اسد: قطعاً بله. این اکنون لازم است.

اسپوتنیک: و در چه تعدادی؟

بشار اسد: این امر به میزان واکسن موجود بستگی دارد. ما همچنین باید در مورد میزان نیاز خود با مقامات بهداشتی سوریه گفتگو کنیم.

اسپوتنیک: بنابراین شما می خواهید مذاکرات مفصلی را با مقامات روسی انجام دهید؟

بشار اسد: البته. حتما. همه در سوریه به واکسن روسی و زمان در دسترس بودن آن علاقه مند هستند. 

اسپوتنیک: آیا هنوز درخواستی برای تغییر قانون اساسی در جامعه در میانه همه‌گیری ویروس کرونا وجود دارد؟ به هرحال، همه گیری الگوی جدیدی را در جهان و البته در حوزه سیاست ایجاد کرده است. این مشکلات و اوضاع مذاکرات در ژنو تردیدهایی را درباره ضرورت تغییرات قانون اساسی ایجاد کرده است. چه فکری در این باره دارید؟

اسد: اوایل سال ۲۰۲۱ برای انتخابات تصمیم می گیرم - اسپوتنیک ایران
اسد: اوایل سال ۲۰۲۱ برای انتخابات تصمیم می گیرم

بشار اسد: نه، هیچ ارتباطی بین ویروس کرونا و قانون اساسی وجود ندارد. ما قانون اساسی را در سال ۲۰۱۲ تغییر دادیم و اکنون در مذاکرات در ژنو در مورد آن بحث می کنیم. ما حدود یک ماه پیش یک دور گفتگو داشتیم. به دلیل همه گیری، گفتگوها به تعویق افتادند اما متوقف نشدند.

از این گذشته، مذاکرات ژنو یک بازی سیاسی است، آن چیزی نیست که جامعه سوریه روی آن متمرکز شده باشد. سوری ها به قانون اساسی فکر نمی کنند، هیچ کس در مورد آن صحبت نمی کند. آنها به اصلاحاتی که باید انجام دهیم و سیاست هایی که باید برای تأمین نیازهای آنها تغییردهیم اهمیت می دهند. این همان چیزی است که ما اکنون در مورد آن بحث می کنیم، آنچه نگران آن هستیم و دولت تلاش های خود را به آن معطوف می کند.

اسپوتنیک: بنابراین شما می خواهید بگویید که گفتگوها در ژنو باید ادامه یابد، موضوع قانون اساسی در دستور کار است و چه چیزهایی بیشتر مورد بحث خواهند بود؟

بشار اسد: بله، البته. ما آنها را شروع کردیم و طی چند هفته آینده ادامه خواهیم داد.

اسپوتنیک: آیا سوریه علیه کلاه سفید ها شکایت خواهد کرد؟ به نظر شما آیا باید تحقیقات بین المللی درباره فعالیت آنها انجام شود؟ و شاید تحت نظارت سازمان ملل متحد؟

بشار اسد: وقتی جرمی اتفاق می افتد، چاقو یا سلاح دیگری مورد محاکمه قرار نمی گیرد، بلکه جنایتکار محاکمه می شود. در این حالت،"کلاه سفیدها " فقط ابزار، وسیله و سلاحی هستند که تروریسم از آنها استفاده کرده اند. آنها توسط مقامات انگلیس، با حمایت ایالات متحده و البته فرانسه و سایر کشورهای غربی ایجاد شده اند و ترکیه مستقیماً از آنها استفاده می کند. این رژیم ها والدین واقعی کلاه سفیدها هستند و بنابراین قبل از هرکس دیگر از جمله خود کلاه سفیدها  آنها باید پاسخگو باشند. حال سوال این است: آیا در حقوق بین الملل ابزاری برای انجام این کار وجود دارد؟ نه، وجود ندارد. در غیر این صورت، ایالات متحده با وجود جنایات خود، مثلاً در عراق، یمن و جاهای دیگر، از مجازات در امان نمی ماند. نه تنها ایالات متحده آمریکا بلکه همچنین فرانسه، انگلیس و سایر کشورها از جمله ایالات متحده در سوریه. اما همانطور که گفتم، هیچ نهادی وجود ندارد که قوانین مربوطه را اجرا کند. بنابراین، نه ما باید بیشتر بر روی گناهکاران، گناهکاران واقعی و رهبران واقعی تمرکز کنیم و اینها کشورهای غربی و دست نشانده های آنها در منطقه هستند.

اسپوتنیک: اما شاید  لازم باشد اقدامات مشخصی در رابطه با کلاه سفیدها انجام شود؟ آخر آنها هنوز به فعالیت خود ادامه می دهند؟

بشار اسد: بله، البته آنها مجرم هستند. من در مورد چیز دیگری صحبت نمی کنم. آنها قبل از تبدیل شدن به "کلاه سفیدها "، "النصره" بودند. فیلم ها و عکس هایی از این جنایتکاران وجود دارد. آنها باید در سوریه محاکمه شوند.

اما وقتی از کلاه سفید ها به عنوان یک سازمان صحبت می کنید ، این سازمان در غرب ایجاد شده است. افراد موجود در این سازمان جنایتکار هستند اما کلاه سفیدها یک نهاد غربی و یک سازمان تروریستی افراطی ایجاد شده بر اساس النصره هستند.

اسپوتنیک: شما می گویید حضور ارتش آمریکا و ترکیه در سوریه غیرقانونی است. برای پایان دادن به آن چه خواهید کرد؟
بشار اسد: این اشغال است و در این شرایط ، ما باید دو کار انجام شود. اولاً: لازم است از بهانه ای خلاص شویم که آنها برای اشغال استفاده می کنند، یعنی تروریست ها و در این حالت داعش. بیشتر جهانیان می داند که داعش توسط آمریکایی ها ایجاد شده و توسط آنها پشتیبانی می شود و آنها مانند هر نیروی دیگر آمریکایی به آنها وظایفی می دهند. ما باید از این بهانه خلاص شویم و بنابراین نابودی تروریست ها در سوریه اولویت اصلی ما است. اگر بعد از این آمریکایی ها و ترک ها سوریه  را ترک نکنند، مقاومت مردم به طور قانونمند و طبیعی آغاز می شود. این تنها راه است. از آنجا که این قانون وجود ندارد، بحث ها یا قوانین بین المللی آنها را مجبور به خروج از سوریه نخواهد کرد. هیچ راهی غیر از مقاومت وجود ندارد و این همان چیزی است که در عراق اتفاق افتاده است. چه عاملی باعث خروج آمریکایی ها از این کشور در سال ۲۰۰۷ شد؟ این نتیجه مقاومت مردم عراق بود.

اسپوتنیک: نظر شما در مورد توافق بین کردها و آمریکا در مورد استخراج نفت چیست؟ آیا در این رابطه تدبیری را اتخاذ خواهید کرد؟

بشار اسد: این یک سرقت است و تنها راه جلوگیری از آن آزادسازی مناطق ما است. اگر این کار انجام نشود، هیچ اقدامی نمی تواند آنها را متوقف کند، زیرا آنها دزد هستند. نمی توانید یک سارق را متوقف کنید تا زمانی که او را به زندان بیندازید یا به نوعی او را مهار کنید و او را از منطقه ای که می تواند در آنجا سرقت کند، خارج سازید. همین کار را باید با این سارقان انجام داد. آنها باید از منطقه بیرون رانده شوند، این تنها راه است و دولت سوریه باید همه مناطق سوریه را کنترل کند تا وضعیت به حالت عادی برگردد.

اسپوتنیک: وضعیت ادلب را چگونه ارزیابی می کنید؟ سوریه چگونه می خواهد مشکل بیرون راندن  تروریست ها از آنجا را حل کند؟ طبق برآورد شما اکنون تعداد آنها چند است؟

بشار اسد: از سال ۲۰۱۳، ما روش خاصی را مثلاً بگوییم در رابطه با مناطقی که تروریست ها بیشتر جمعیت غیرنظامی یا شهرها را کنترل می کنند، اتخاذ کرده ایم. ما به آنها این فرصت را می دهیم که در ازای عفو خود از دولت اسلحه خود را زمین بگذارند. این در بسیاری از مناطق سوریه کارساز بوده است. اما اگر آنها به دنبال سازش نباشند، ما مجبور هستیم که مسئله را با روش نظامی حل کنیم، اتفاقی که در همه مناطقی که از سال ۲۰۱۳ آزاد کرده ایم اتفاق افتاده است. این روش برای مناطقی که آشتی ملی در آنها اتفاق افتاده است و مبارزان سوری بوده اند قابل استفاده است. با این حال، ادلب یک مورد متفاوت است: اکثر تروریست های خارجی در سوریه در آنجاست که متمرکز شده اند و  بنابراین آنها یا باید به ترکیه بروند چون از آنجا یا از طریق خاک آن به سوریه آمده اند یا به کشورهای خود باز گردند، یا در سوریه بمیرند.

اسپوتنیک: منظور بازگشت به اروپا است؟
بشار اسد: عمدتا به اروپا. برخی از آنها از روسیه، از کشورهای عربی و از بسیاری از کشورهای جهان آمده اند. همه این جهادی ها می خواستند برای جنگ در سوریه بیایند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала