روسیه بحث درباره بازگشت تحریم ها علیه ایران در شورای امنیت را منتفی دانست

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر نماینده روسیه چشم انداز تمدید پیمان استارت نو در دوره حکومت بایدن را ارزیابی کرد
نماینده روسیه چشم انداز تمدید پیمان استارت نو در دوره حکومت بایدن را ارزیابی کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به عقیده نماینده دائم روسیه در سازمان ملل موضوع بازگشت تحریم ها علیه ایران دیگر در شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد بحث قرار نخواهد گرفت.

به گزارش اسپوتنیک،  این مطلب را نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد واسیلی نبنزیا به مناسبت آغاز ریاست روسیه در شورای امنیت در ماه اکتبر اظهار داشته است.

وی در پاسخ به سوالی درباره دستور کار در دوره ریاست روسیه در  شورای امنیت سازمان ملل  متحد تأکید کرد: "آنچه قطعاً اتفاق نخواهد افتاد ، بررسی مکانیزم "ماشه" (روش بازگشت تحریم های شورای امنیت علیه ایران)است.  

یادآور می شود در بند ۱۱ و ۱۲ توافق هسته‌ای (برجام) به پروسه اعمال مکانیسم ماشه اشاره شده است که اصطلاح «اسنب بک» هم به آن گفته می‌شود. به زبان ساده مکانیسم ماشه یعنی بازگشت فوری به دوران قبل از برجام و اعمال تحریم‌های مجدد علیه جمهوری اسلامی ایران.

در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده است که اگر یکی از اعضای امضا کننده توافق برجام که متشکل از تروئیکای اروپایی، ایران، چین، روسیه و آمریکا هستند، در اعمال و انجام تعهدات شکایتی داشته باشند، این شکایت ابتدا در کمیسیون مشترک برجام بررسی می‌شود و اگر در باره آن به توافقی نرسند، پرونده قابلیت ارجاع به شورای امنیت سازمان ملل متحد را پیدا می‌کند.

اعتراف اروپاییان به ناتوانی در اجرای تعهدات اقتصادی خود طبق  برجام  - اسپوتنیک ایران
اعتراف اروپاییان به ناتوانی در اجرای تعهدات اقتصادی خود طبق برجام

در شورای امنیت هم بر سر ادامه تعلیق تحریم‌های ایران رای گیری می‌شود، در آنجا هم اگر یکی از اعضای دائم شورای امنیت آن را وتو کند، در آن زمان به صورت خودکار و بدون نیاز به رای گیری دوباره تمامی قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت علیه ایران برمی‌گردد که مهم‌ترین آن قطعنامه ۱۹۲۹ بود که علیه ایران اعمال شد؛ در واقع در این صورت برجام از بین خواهد رفت و تحریم‌های چندجانبه علیه ایران احیا می شود.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

با این حال دولت ترامپ بارها آمادگی خود را برای انعقاد توافق جدید با ایران به جای برجام اعلام کرده است.

واشنگتن شرایطی را برای امضای چنین توافقی برای تهران پیش بینی کرده است.

ایالات متحده از چمله  خواستار این است که ایران غنی سازی اورانیوم را رها کند و به پردازش پلوتونیوم نپردازد، تولید بیشتر سلاح های موشکی را متوقف کند و همه شهروندان آمریکایی را آزاد کند. این موارد و سایر الزامات در اظهارات مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده در ماه مه ۲۰۱۸ ذکر شده است

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала