اعتراف اروپاییان به ناتوانی در اجرای تعهدات اقتصادی خود طبق برجام

© Sputnik / Igor Zarembo /  مراجعه به بانک تصاویر اعتراف اروپاییان به ناتوانی در اجرای تعهدات اقتصادی خود طبق برجام
اعتراف اروپاییان به ناتوانی در اجرای تعهدات اقتصادی خود طبق  برجام  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر خارجه آلمان در سخنرانی ضبط‌شده خود برای مجمع عمومی سازمان ملل با تأکید بر لزوم حفظ برجام در عین حال اعتراف کرد که اروپا به‌دلیل تحریم‌های آمریکا دیگر نمی‌تواند به تعهدات خود برای تقویت مناسبات اقتصادی با ایران عمل کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل خبرگزاری تسنیم، "هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان در سخنرانی خود از توافق هسته‌ای با ایران که آمریکا با تحریم‌های خود به آن حمله می‌کند حمایت کرده اما در عین حال مدعی شد: پایان برجام در بهترین حالت ایران را یک گام به بمب اتمی نزدیکتر می‌کند.

هایکو ماس همچنین گفت: به همین دلیل ما به‌عنوان شرکت‌کنندگان در این توافق هسته‌ای همچنان بر اعتبار کامل آن تأکید داریم و از ایران هم می‌خواهیم کاملاً به آن پایبند باشد.

هایکو ماس با تأکید بر اینکه ایران چندین بار این توافق را نقض کرده است همچنین اعتراف کرد که کشورهای اروپایی مشارکت‌کننده در برجام از جمله، آلمان، فرانسه و انگلیس هم دیگر نمی‌توانند به تعهدات خود برای یک همکاری اقتصادی قدرتمندانه با ایران به‌دلیل تحریم‌های آمریکا عمل کنند.

شروط رقیب ترامپ برای بازگشت آمریکا به برجام مطرح شد  - اسپوتنیک ایران
شروط رقیب ترامپ برای بازگشت آمریکا به برجام مطرح شد

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

با این حال دولت ترامپ بارها آمادگی خود را برای انعقاد توافق جدید با ایران به جای برجام اعلام کرده است.

واشنگتن شرایطی را برای امضای چنین توافقی برای تهران پیش بینی کرده است.

ایالات متحده از چمله  خواستار این است که ایرانغنی سازی اورانیوم را رها کند و به پردازش پلوتونیوم نپردازد، تولید بیشتر سلاح های موشکی را متوقف کند و همه شهروندان آمریکایی را آزاد کند. این موارد و سایر الزامات در اظهارات مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده در ماه مه ۲۰۱۸ ذکر شده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала