شروط رقیب ترامپ برای بازگشت آمریکا به برجام مطرح شد

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر شروط رقیب ترامپ برای بازگشت آمریکا به برجام مطرح شد
شروط رقیب ترامپ برای بازگشت آمریکا به برجام مطرح شد  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جوزف بایدن ، نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا در یادداشتی برای شبکه خبری سی ان ان شروط خود برای بازگشت آمریکا به توافق اتمی برجام با ایران را مطرح کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از همشهری آنلاین، بایدن در یادداشت خود می‌نویسد: اگر تهران به پایبندی دقیق به توافق هسته‌ای بازگردد، ایالات متحده به عنوان نقطه آغازین برای مذاکرات بعدی به این توافق باز می‌گردد.

بازگشت ایران به پایبندی دقیق به این توافقات به معنای این است که ایران تمام پنج گام قبلی خود را در حوزه هسته‌ای بار دیگر به عقب برگرداند. این مساله به معنای کاهش قابل توجه دوباره در ذخایر اورانیوم غنی شده ۴ درصد، کاهش حجم آب سنگین تولید شده توسط ایران و کاهش درصد غنی‌سازی و توقف آن در سایت غنی‌سازی فردو خواهد بود.

بایدن در خط بعدی مقاله خود به این نکته اشاره می‌کند که با همپیمانان خود بر روی تقویت و تمدید تمهیدات توافق هسته‌ای کار خواهیم کرد.

 مكرون: آمریكا  با خروج از برجام، نمی تواند سازوكار تحریم های سازمان ملل علیه ایران را فعال كند - اسپوتنیک ایران
مكرون: آمریكا با خروج از برجام، نمی تواند سازوكار تحریم های سازمان ملل علیه ایران را فعال كند

بخش مهم و بیشتر چالش برانگیز، تلاش برای مذاکره احتمالی با ایران بر سر برنامه «موشک‌های بالستیک» و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران است. ایران در طول مذاکرات قبلی با طرف آمریکایی علی‌رغم فشارهای گسترده هیچ گاه حاضر به مذاکره بر سر مسائل منطقه‌ای یا موشکی نشد.

درباره این هدف بایدن می‌تواند بر روی همکاری کشورهای اروپایی حساب باز کند. در طول ماه‌های گذشته تئوریکای اروپایی بارها بر این نکته تاکید کرده‌اند که در صورت بازگشت آمریکا به برجام حاضر خواهند بود تا با طرح‌های این کشور در خصوص فشار بر ایران در حوزه منطقه‌ای همکاری کنند.

موضوع موشک‌های بالستیک نیز به دلیل نزدیک بودن مرزهای اروپا به خاک ایران برای آنان مهم و سرنوشت‌ساز است.

ایران تاکنون کمترین انعطافی را در این باره از خود نشان نداده و به نظر هم نمی‌رسد که در آینده زیر بار مذاکره بر سر چنین مسائلی برود. در حقیقت ایران به خوبی متوجه شده که تحریم‌ها تا زمانی که لازم باشد بر سر جای خود خواهند بود و آمریکایی‌ها به قول استالین نرخ را بالاتر خواهند برد. تهران هم تاکنون نشان داده است که حاضر به پرداخت قیمت بیشتری نخواهد بود.

البته این سیاست همیشه هم با موفقیت روبه‌رو نشده اما این فرض به خوبی نشان می‌دهد که دموکرات‌ها صرفنظر از بازگشت به برجام به دنبال فراهم کردن بستر مناسب‌تر برای تحقق اهداف خود به خصوص در حوزه موشکی و منطقه‌ای خواهند بود.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала