تحریم شرکت های مرتبط با ایران و انزوای بیشتر آمریکا

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر تحریم شرکت های مرتبط با ایران و انزوای بیشتر آمریکا
تحریم شرکت های مرتبط با ایران و انزوای بیشتر آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناس: شاید بتوان گفت روز ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۰، تلخ‌ترین روز برای آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، 20 ماه سپتامبر، روزی که در آن دبیر کل سازمان ملل تلاش‌های چند ماهه آمریکا برای تمدید تحریم‌های ایران و فعال کردن مکانیسم ماشه را بی اثر کرد و همپیمانان اروپایی واشنگتن نیز در حمایت از ایران بیانیه‌ای را صادر کردند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که نمی‌تواند هیچ اقدامی در واکنش به ادعای آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران انجام دهد چرا که ظاهراً در باب این مسئله عدم قطعیت  وجود دارد.

وی خطاب به شورای امنیت و در تکمیل اظهارات خود افزود:« درباره اینکه آیا روند «اسنپ بک» آغاز شده و به دنبال آن لغو تحریم‌ها ادامه می‌یابد یا خیر، عدم قطعیت وجود دارد. دبیرکل سازمان ملل نمی‌تواند طوری رفتار کند که انگار چنین عدم قطعیتی وجود ندارد.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا بامداد 20 سپتامبر مدعی شد که تمام تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران از جمله تحریم‌های تسلیحاتی از سرگرفته شده است. به ادعای وی، تحریم‌ها متعاقب فرایند اسنپ‌بک ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، بازگشته‌اند و آمریکا در تاریخ بیستم آگوست، به رئیس شورای امنیت درباره بی توجهی ایران به تعهدات برجامی خود اطلاع داده است.

روحانی: تلاش های آمریکا در تحریم ایران بی نتیجه است - اسپوتنیک ایران
روحانی: تلاش های آمریکا در تحریم ایران بی نتیجه است

داریل کیمبال رئیس مؤسسه کنترل سلاح آمریکا در توضیح اینکه گام بعدی آمریکا علیه ایران با توجه به شکست این کشور در شورای امنیت برای فعال کردن مکانیسم ماشه چه خواهد بود، گفت:« انتظار می‌رود ترامپ سعی کند با تحریم‌های ثانویه طرف‌هایی که دنبال معامله با ایران هستند را مورد تهدید تجاری قرار دهد که البته این کار موجب انزوای بیشتر آمریکا در جهان خواهد شد.

برای همه روشن است که دولت ترامپ در می ۲۰۱۸ خروج خود از برجام را اعلام کرد و این در حالی بود که ایران به روشنی به تعهدات خود در این توافق پایبند بود.

 اکنون دیگر آمریکا عضو از این توافق نیست و هیچ جایگاه قانونی در آن ندارد تا بتواند بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل خواستار بازگشت تحریم‌های ایران شود. قطعنامه ۲۲۳۱ قطعنامه‌ای است که در سال ۲۰۱۵ برای تائید برجام در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید.

من کاملاً انتظار دارم که سایر طرف‌های برجام و طیف گسترده‌ای از سایر کشورهای جهان که تابع قانون هستند اقدام یک جانبه و «تفسیر دلخواه» آمریکا از حق خود در «اسنپ بک» و بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را نادیده بگیرند. هر چند که انتظار می‌رود دولت ترامپ سعی کند با تحریم‌های ثانویه کشورها و شرکت‌هایی که دنبال معامله با ایران هستند را مورد تهدید تجاری قرار دهد که البته این کار موجب انزوای بیشتر آمریکا در جهان در شرایط کنونی می‌شود.

مهم است که در هفته‌های آینده تمامی کشورهای حاضر در برجام حمایت خود را این توافق اعلام کنند. در مورد ایران نیز این کشور تعهد خود را به پیمان NPT اعلام کرده و تمایل خود را یکبار دیگر برای بازگرداندن فعالیت هسته‌ای خود به نقطه مندرج در برجام در صورت بازگشت آمریکا به این توافق و برداشته شدن تحریم‌هایی که از سال ۲۰۱۸ علیه تهران اعمال شده، اعلام کند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала