اشاره رئیس سنتکام به نقش ایران در افزایش حملات به نیروهای آمریکایی در عراق

© AP Photo / Alex Brandonاشاره رئیس سنتکام به نقش ایران در افزایش حملات به نیروهای آمریکایی در عراق
اشاره رئیس سنتکام به نقش ایران در افزایش حملات به نیروهای آمریکایی در عراق  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ژنرال فرانک مكنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریكا (CENTCOM) به ان بی سی نیوز اعلام کرد حملات "گروه های شبه نظامی" به نیروهای آمریكایی در عراق در نیمه اول سال 2020 نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

به گزارش اسپوتنیک، ژنرال فرانک مكنزی همچنین تأکید کرد که هر چند سلاح های دریافت شده توسط گروه های شبه نظامی حمله کننده به نیروهای آمریکایی در عراق "بسیار خوب"  هستند اما در برابر سربازان آمریکایی موثر و کار امد نیستند.

"به هر دلیلی ، این ممکن است تعمدی باشد ، ما نمی دانیم ، آنها فقط در ضربه زدن به کسی موفق نیستند. و این یک نعمت است. "مک کنزی گفت ، و اضافه کرد که نمی تواند پیش بینی کند که این دوام چه مدت خواهد ماند.

اگرچه مکنزی به طور مشخص از گروه های شبه نظامی حمله کننده به نیروهای آمریکایی در عراق نام نبرد ، اما این حملات را به ایران نسبت  داده  و بیان داشت که "هدف ایران این است که ایالات متحده را مجبور به ترک منطقه کند" و اظهار داشت که جمهوری اسلامی در تلاش است بر دولت عراق تأثیرگذاشته و آمریکایی ها را مجبور به ترک منطقه کند.

پنتاگون میزان کاهش حضور نظامی آمریکا در عراق را اعلام کرد  - اسپوتنیک ایران
پنتاگون میزان کاهش حضور نظامی آمریکا در عراق را اعلام کرد

مکنزی گفت: "اکنون حداقل برای من روشن شده که این هدف برای آنها تحقق  نخواهد یافت زیرا دولت عراق از مزایای برقراری روابط امنیتی دراز مدت با ایالات متحده ، ناتو و اعضای ائتلاف ما آگاه است و ایالات متحده روابط  امنیتی خود با عراق را حفظ خواهد کرد.

رئیس سنتکام اظهار داشت ارتش آمریكا سامانه هایی همچون سیستم  دفاع موشكی پاتریوت را برای مقابله با "اقدامات تهاجمی" ایران در منطقه مستقر كرده است.

مکنزی قبلاً اعتراف کرد که همه گروه های ستیزه جو در پشت حملات در عراق نمی توانند "مستقیماً" با تهران مرتبط باشند اما ادعا کرد سلاح های استفاده شده در طول این حملات "در برخی از مراحل از طرف ایران در اختیار آنها قرار گرفته است" و حتی اگر این گروه ها دستورات مستقیم از ایران دریافت کنند، "مسئولیت اخلاقی" به خاطر حملات آنها بر دوش تهران  قرار دارد.

اخیراً دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا اعلام كرد كه حضور نظامی این كشور را در عراق كاهش می دهد و  اعلام می کند كه تا پایان ماه سپتامبر حدود 2000 سرباز خود را از این كشور خارج  خواهد کرد

در حال حاضر حدود 5200 سرباز آمریكایی در عراق مستقر هستند و پنتاگون در ابتدا اعلام كرده بود  كه برای کمک به مبارزه با گروه تروریستی داعش (گروهک ممنوع در روسیه)  نیروهای خود را در این كشور مستقر كرده است.

روابط واشنگتن و تهران پس از خروج یک جانبه ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک  (برجام) در سال 2018 که با نام توافق هسته ای ایران نیز شناخته می شود ، رو به تیرگی گذاشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала