تهدید کشورهای فروشنده اسلحه به ایران از سوی امریکا

© Photo / U.S. State Departmentتهدید کشورهای فروشنده اسلحه به ایران از سوی امریکا
تهدید کشورهای فروشنده اسلحه به ایران از سوی امریکا  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک کشورهای فروشنده تسلیحات به ایران را تهدید کرده و اظهار داشت این کشورها با عواقب اقتصادی چنین کار خود روبرو خواهند شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، دیوید شنکر مدعی شد که ایران با وجود تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل به آنچه که " اقدامات برهم ‌زننده" خواند، ادامه می‌دهد.

معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک روز چهارشنبه در گفت‌وگویی که به شکل مجازی و با ویدئو کنفرانس با موسسه بروکینگز انجام شد، در مورد تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران ادعا کرد: ما از این که حمایت لازم برای تمدید تحریم تسلیحاتی فراهم نشد، متاسف شدیم. کاری که ایران همین الان دارد انجام می‌دهد، ‌یعنی تسلیحات را به نیروهای نیابتی‌اش در منطقه می‌رساند، به واقع غیرقابل درک است. اقدامات ایران به طور جدی برهم‌زننده ثبات است، آن هم در حالی که آن‌ها همین الان تحت تحریم تسلیحاتی هستند. فقط فکرش را بکنید که وقتی تحریم‌های تسلیحاتی برداشته شوند، چه خواهد شد.

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس  - اسپوتنیک ایران
استفاده ابزاری از تحریم تسلیحاتی ایران

معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در ادامه مدعی شد: ما از لحاظ اقتصادی به سراغ کشورهایی که [با ایران] تجارت تسلیحاتی کنند و به تهران اسلحه بفروشند، خواهیم رفت ولی همچنان به تلاش برای بازگرداندن تحریم‌های [سازمان ملل علیه ایران] ادامه می‌دهیم.

دیوید شنکر ادعا کرد: همان‌طور که می‌دانید زمان آن ۲۱ سپتامبر خواهد بود. من به طور دقیق نمی‌دانم چگونه خواهد بود. ما اگرچه مشغول گفت‌وگو با شرکایمان برای جلب حمایت آن‌ها از این موضوع هستیم اما ایالات متحده یک ماشین اقتصادی قدرتمند است و شرکت‌ها، فارغ از پایبندی یا عدم پایبندی دولت‌های‌شان به سازوکار بازگرداندن تحریم‌ها، نمی‌خواهند هدف تحریم‌های ثانوی قرار بگیرند.

یادآور می شود تقریباً كل شورای امنیت معتقد است كه آمریكا حق ندارد مكانیزم احیای تحریم ها علیه ایران  را  به کار بیندازد زیرا از توافق هسته ای برجام خارج شده است. 

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد و طب ان قرار شد تحریم تسلیحاتی ایران نیز طی 5 سال یعنی همین امسال لغو شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала