واعظی از جبهه متحد روسیه و ایران برای مقابله با "قدرت های سلطه گر" سخن گفت

© Photo / IRNAواعظی از جبهه متحد روسیه و ایران برای مقابله با "قدرت های سلطه گر" سخن گفت
واعظی از جبهه متحد روسیه و ایران برای مقابله با قدرت های سلطه گر سخن گفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری ایران در مصاحبه با روزنامه "ایران" از قرار داشتن روسیه و ایران در یک جبهه متحد برای چلوگیری از دست اندازی قدرت‌های سلطه گر بر مقدرات و منابع منطقه سخن گفت.

به گزارش اسپوتنیک، واعظی ضمن پاسخ دادن به سوالی درباره روابط روسیه و ایران با توجه به شرایط کنونی گفت:  ژئوپلیتیک یکی از مؤلفه‌های تعیین کننده و گریز ناپذیر در تنظیم روابط خارجی است و همجواری جغرافیایی، بعد ویژه ای در قالب سیاست همسایگی بر روی مناسبات دو کشور می‌گشاید. مرز و دریای مشترک موجب پیوستگی‌های متقابل اقتصادی، تعاملات فرهنگی و ارتباطات ملت‌ها می‌شود و منافع و مخاطرات سیاسی، اقتصادی و امنیتی همسایگان را به هم پیوند می‌زند. عالی ترین سطح تعاملات زمانی است که دوکشور همسایه در مقابل یک دشمن زیاده طلب قرار می‌گیرند و تصمیم می‌گیرند ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایشان را برای دفاع از حقوق حاکمیتی خود، تجمیع نمایند. همواره گرایش به همگرایی و تعمیق مناسبات در طرفین وجود داشته است، گویا دو طرف برخورداری از مناسبات نزدیک دوستانه را ضروری و اجتناب ناپذیر تلقی می‌کرده‌اند. لذا علاوه بر اصالت روابط کهن همسایگی، این رخدادهای سیاسی موجب شده است که ایران و روسیه در جبهه متحدی قرار گرفته و از دست اندازی قدرت‌های سلطه گر بر مقدرات و منابع منطقه جلوگیری کنند.

رئیس دفتر روحانی : روسیه شریک پایدار و مؤثر ایران است - اسپوتنیک ایران
رئیس دفتر روحانی : روسیه شریک پایدار و مؤثر ایران است

درحال حاضر دوکشور از مناسبات متعارف عبور کرده وگام های مؤثر برای طراحی و پایه‌ریزی شراکت در عرصه‌های مختلف برداشته‌اند و حتی در مواردی از جمله مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و تحکیم صلح و ثبات در منطقه غرب آسیا همکاری‌های اثربخشی داشته‌اند. دوران تاخت و تاز غربی‌ها در منطقه ما به پایان رسیده و امروز آنها ناگزیرند منافع و ملاحظات ایران و روسیه را در سیاست‌های منطقه‌ای خود منظور نمایند. جامعه بین‌المللی در دوران گذار و معماری نظم پساغربی است و در این وضعیت، قدرت‌های مستقل منطقه‌ای مانند ایران و روسیه حرف‌های جدیدی برای گفتن و شیوه مطلوب مدیریت جهان دارند. تا زمانی که تهدیدات و مخاطرات فراروی کشورها و ملت‌های ما مشترک و منافع همکاری‌هایمان سودمندی متقابل داشته باشد، این روابط مستحکم و پایدار خواهد ماند. چشم انداز روابط و همکاری‌های گسترده و متنوع ایران و روسیه روشن و تعیین کننده است.

یادآور می شود به تازگی سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در رابطه با  اظهارات سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مورد آمادگی برای حمایت از گفتگوی مستقیم بین تهران و واشنگتن گفت: ما در حسن نیت شرکای خود در روسیه شک نداریم. اما آنچه محل شبهه ایجاد می کند اهداف و اقدامات ایالات متحده است.

خطیب زاده افزود: رویکرد ایالات متحده تغییری نکرده است، آنها همچنان یک سیاست استکباری را دنبال می کنند و علیه مردم ایران تروریسم اقتصادی اعمال می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала