انگلیس چه نقشی در توافق ابوظبی-تل‌آویو ایفا کرد؟

© AFP 2023 / Daniel Leal-Olivasانگلیس
انگلیس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کشور امارات چندین سال است که تحرکات خود را در منطقه با حمایت انگلیس افزایش داده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، امارات متحده عربی همچون رژیم سعودی سال‌ها به صورت غیرعلنی با اسرائیل روابط پنهانی داشت ولی سرانجام این روابط به صورت علنی آشکار شد.

غیر از سوریه، لبنان و عراق که این توافق را محکوم کردند، دیگر کشورها همچون مصر، اردن، عربستان سعودی، بحرین و مغرب هیچ‌گونه عکس‌العملی نشان ندادند چرا که خود آن‌ها نیز دارای روابط آشکار یا پنهانی با تل‌آویو هستند.

در گذشته، موارد بسیاری از هماهنگی و همکاری میان ابوظبی-تل‌آویو وجود داشته که طرفین علاقه‌ای به افشای آن نداشتند ولی سرانجام با حمایت انگلیس تصمیم گرفتند در این برهه زمانی این توافق را آشکار کنند.

کشور امارات چندین سال است که تحرکات خود را در منطقه با حمایت انگلیس افزایش داده که می‌توان به حضور مستقیم آن در یمن و یا لیبی اشاره کرد. این کشور سال‌هاست که در منطقه خاورمیانه سیاست‌های انگلیس را به پیش می‌برد و همانطور که عربستان مامور اجرای سیاست‌های آمریکا در منطقه است، امارات نیز مامور اجرای سیاست‌های انگلیس است.

انگلیس نمی‌خواهد منابع عظیم و خدادادی مدیترانه شرقی را از دست بدهد و به هر بهانه‌ای هم که شده در تلاش است با استفاده از ظرفیت اسرائیل و امارات به این منابع دست یابد.

امارات و اسرائیل علاوه بر اینکه همکاری تنگاتنگی با لندن دارند، در عرصه‌های رسانه‌ای و در ابعاد ژئواستراتژیک نیز با انگلیس ارتباط مستقیمی دارند. شبکه‌های اماراتی درهم‌گامی با رسانه‌های انگلیسی توانستند طوری وانمود کنند که ارتباط میان ابوظبی و تل آویو به صلح و کاهش تنش و جنگ در منطقه کمک خواهد کرد ولی اگر بخواهیم به اصل ماجرا نگاه کنیم، امارات هرگز با اسرائیل در جنگ نبوده است که بخواهد صلح کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала