تروئیکای اروپایی با درخواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرد

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر تروئیکای اروپایی با درخواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرد
تروئیکای اروپایی با درخواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه طی بیانیه‌ای در واکنش به درخواست رسمی آمریکا از شورای امنیت برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تأکید کردند که آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شده و نمی‌تواند مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از  خبرگزاری تسنیم، به دنبال درخواست رسمی آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، بزرگترین متحدان اروپایی این کشور یعنی انگلیس، آلمان و فرانسه (موسوم به تروئیکای اروپایی) طی بیانیه‌ای مخالفت خود را با این درخواست آمریکا ابراز داشتند.

تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ خود خاطرنشان کرده‌اند که آمریکا در روز 8 مه 2018 [18 اردیبهشت 1397] به‌طور رسمی مشارکت خود را برجام را متوقف کرده و به همین دلیل نمی‌تواند اقدام به فعال‌سازی مکانیسم ماشه -که در چارچوب برجام و برای مشارکت‌کنندگان برجام تعریف شده است- کند.

روسیه خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت در رابطه با نامه ضدایرانی آمریکا شد - اسپوتنیک ایران
روسیه خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت در رابطه با نامه ضدایرانی آمریکا شد

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: «ما موضع خود در این زمینه را خیلی صریح به تمامی اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرده‌ایم. ما نمی‌توانیم از این اقدام آمریکا که برخلاف تلاش‌های کنونی ما برای حمایت از برجام است، حمایت کنیم.»

روز 20 آگوست، آمریکا با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت خواستار آغاز روند بازگشت خودکار [تحریم‌ها] شده که به طرف‌های برجام اجازه می‌دهد خواستار بازاعمال تحریم‌های چندجانبه‌ای علیه ایران شوند که ذیل مفاد قطعنامه 2231 علیه ایران رفع شده است.

فرانسه، آلمان و  بریتانیا یادآور می‌شوند که آمریکا بعد از خروج خود از توافق هسته‌ای در تاریخ 8 مه 2018، به مشارکت خود در برجام خاتمه داده است.

موضع ما درباره کارآمدی اطلاعیه آمریکا ذیل قطعنامه 2231 به صراحت به رئیس شورا و تمامی اعضای شورای امنیت ابراز شده است.

بنابراین، ما نمی‌توانیم از این اقدام که با تلاش‌های فعلی ما برای حمایت از برجام سازگاری ندارد حمایت کنیم.

تروئیکای اروپایی در بخش‌های دیگر این بیانیه تأکید کرده‌اند:

- فرانسه، آلمان و بریتانیا به حراست از فرایندها و نهادهایی که شالوده‌های چندجانبه‌گرایی را تشکیل می‌دهند متعهدند.

- ما کماکان بر اساس هدف حفظ مرجعیت و تمامیت شورای امنیت سازمان ملل عمل می‌کنیم.

- ما از تمامی اعضای شورای امنیت می‌خواهیم از انجام اقداماتی که تنها اختلافات در شورای امنیت را تعمیق می‌کنند یا بر کار آن اثرات مضر دارند خودداری کنند.

این سه کشور اروپایی همچنین مدعی شده‌اند که علی‌رغم چالش‌های قابل‌توجه ایجادشده در اثر خروج آمریکا از برجام همچنان  به این توافق پایبند خواهند ماند.

آنها در ادامه بیانیه خود اعلام کرده‌اند: معتقدیم به مسئله فعلی عدم پایبندی ایران به تعهداتش در برجام باید از طریق گفت‌وگو میان طرف‌های برجام به روش‌های مختلف از جمله از طریق "کمیسیون مشترک برجام" و استفاده از "ساز و کار حل و فصل اختلافات" در برجام رسیدگی کرد. ما از ایران می‌خواهیم به منظور حفظ توافق تمامی اقدامات ناسازگار با تعهدات هسته‌ای خودش را به عقب برگردانده و بدون تأخیر به پایبندی کامل توافق برگردد.

در پایان این بیانیه تأکیده شده است: تروئیکای اروپا مصمم به یافتن پاسخ‌های مناسب برای این چالش‌ها است و به همکاری با تمامی اعضای شورای امنیت و طرف‌های ذی‌نفع برای حرکت در مسیر رو به جلو در جهت حفظ فضای دیپلماسی بیشتر ادامه می‌دهد. تلاش‌های ما در جهت حفظ مرجعیت و تمامیت شورای امنیت سازمان ملل و پیشبرد امنیت و ثبات منطقه خواهد بود.

کشورهای اروپایی پیش از این نیز تأکید کرده بودند که آمریکا از برجام خارج شده و هیچ حقی برای استفاده از مکانیسم‌های تعریف‌شده در برجام برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران ندارد.

دولت آمریکا پنج‌شنبه شب به وقت تهران طی نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد رسماً ایران را به نقض تعهدات برجامی خود متهم کرد و خواستار بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شد.

مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که بعد از ظهر پنج‌شنبه به وقت نیویورک [پنج‌شنبه شب به وقت تهران] با نماینده اندونزی در سازمان ملل سازمان ملل متحد ــ که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را به‌عهده دارد ــ دیدار کرده و شخصاً نامه رسمی دولت آمریکا برای درخواست بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی را به وی تحویل داده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала