روسیه خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت در رابطه با نامه ضدایرانی آمریکا شد

© Fotolia / kichigin19روسیه خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت در رابطه با نامه ضدایرانی آمریکا شد
روسیه خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت در رابطه با نامه ضدایرانی آمریکا شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فدراسیون روسیه در رابطه با قصد آمریکا برای آغاز روند احیای تحریم‌ها علیه ایران در قالب قطعنامه 2231 خواهان برگزاری جلسه شورای امنیت در روز 21 اوت شد.

به گزارش اسپوتنیک، فدراسیون روسیه در رابطه با قصد آمریکا برای آغاز روند احیای تحریم‌ها علیه ایران در قالب قطعنامه 2231 خواهان برگزاری جلسه شورای امنیت در روز 21 اوت (فردا) شد.

منبعی در شورای امنیت اطلاع داد که درخواست تشکیل جلسه از سوی روسیه با رویدادهای امروز 20 ماه اوت، پیرامون اجرای مفاد قطعنامه 2231 مرتبط است. منبع آگاه دیگری این خبر را تأیید کرد.

چه سلاحی ورق برنده زرادخانه روسیه است؟    - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چه سلاحی "ورق برنده" زرادخانه روسیه است؟

قطعنامه 2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، نامه‌ای در باره عدم اجرای تعهدات ایران در قالب برجام و آغاز روند احیای تحریم‌های ضد ایرانی را به ریاست شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد.

در اعلامیه وزارت خارجه آمریکا آمده است:«با سندی که وزیر امورخارجه آمریکا ارائه کرده است آشنا شوید: مطابق با پاراگراف 11 قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، من (مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا) به نام دولت خود می‌نویسم که ایران به شکل جدی تعهدات خود در قالب برجام را اجرا نمی‌کند.

  اتحادیه اسرائیل و امارات ممکن است تهدیدی برای ایران و ترکیه باشد  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اتحادیه اسرائیل و امارات ممکن است تهدیدی برای ایران و ترکیه باشد

بر اساس این سند که آمریکا به عنوان یکی از شرکت‌کنندگان برجام، تهیه کرده است در پاراگراف 10 قطعنامه 2231 روندی در نظرگرفته شده است که احیای تحریم در چارچوب برجام را ممکن می سازد».

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала