آیا سعد حریری پیش بسوی نخست وزیری مجدد می رود؟

© Sputnik / Wissam Mattaنبیه بری رئیس پارلمان لبنان
نبیه بری رئیس پارلمان لبنان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس پارلمان لبنان گفته که سعد حریری گزینه مورد نظر او و پارلمان است و سایر احزاب می‌توانند گزینه‌های خود را معرفی کنند؛ اما در زمان حاضر هیچ گزینه‌ جدی به‌ جز سعد حریری وجود ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، روز سه شنبه روزنامه "الاخبار" چاپ لبنان در خصوص تحولات سیاسی اخیر این کشور نوشت: میشل‌ عون رئیس جمهور و نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در طی مکالمه تلفنی آماده برای دیدار با یکدیگر می شوند٬ اما به‌ دلیل هم ‌زمانی این تاریخ با صدور حکم دادگاه بین‌المللی درباره پرونده ترور رفیق حریری٬ این دیدار به پنجشنبه یا جمعه هفته جاری عقب می افتد.

انفجار در بیروت - اسپوتنیک ایران
تمدید وضعیت فوق العاده در لبنان

پس از استعفای دولت حسان دیاب که یک هفته پس از انفجار بیروت صورت گرفت٬ این کشور بار دیگر وارد یک بن ‌بست سیاسی شده است و مسئولان مربوطه هنوز نتوانسته‌اند به یک توافق جمعی در خصوص سازوکار تشکیل دولت جدید و انتخاب نخست‌وزیر برسند.

اما روزنامه الاخبار گزارش داد: نبیه بری رئیس پارلمان لبنان، رسماً اعلام کرده است که برای نخست‌وزیر آینده لبنان گزینه‌ای به‌ جز سعد حریری نخست وزیر پیشین این کشور و رئیس جریان المستقبل  درنظر ندارد. البته این موضع بری برای کسی غافلگیر‌کننده نبود؛ چرا که رئیس پارلمان پس از اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ و استعفای دولت حریری٬ همچنان بر بازگشت وی به قدرت تأکید داشت و مخالف استعفای حریری بود.

رئیس پارلمان لبنان همچنین افزود که تاکنون شرط و شروطی از سعد حریری برای بازگشت به سمت نخست وزیری نشنیده است و تنها چیزی که الآن اهمیت دارد فقط اصلاحات است٬ اصلاحات یک مسئله داخلی نیست و یک موضوع بین‌المللی نیز هست؛ چرا که باب ورود صندوق بین‌المللی پول و حمایت‌های بین‌المللی را برای کشور باز می‌کند.

اما از سوی دیگر رسانه‌های لبنانی امروز از برگزاری دادگاه ویژه پرونده ترور رفیق حریری برای صدور حکم نهایی در این خصوص خبر دادند.

سازماندهی‌کنندگان این دادگاه مدعی هستند که ۴ تن از عناصر حزب‌الله متهم به ترور رفیق حریری بوده‌اند و در این دادگاه حکم غیابی علیه آنها صادر خواهد شد.

قرار بود رأی این دادگاه ۷ آگوست صادر شود که به‌دلیل انفجار بیروت به امروز موکول شد. در این راستا، سعد حریری، بیروت را به‌ مقصد لاهه برای شرکت در جلسه دادگاه بین‌المللی ویژه لبنان ترک کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала