موضع دوگانه آمریکا در رابطه با ایران

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر پرچم آمریکا
پرچم آمریکا  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بولتون: موضع دوگانه آمریکا در رابطه با برجام مانع از کلیدخوردن مکانیزم احیای تحریم‌های ضد ایرانی سازمان ملل متحد می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «وال استریت ژورنال»، جان بولتون ادعا کرد که موضع دوگانه آمریکا در رابطه با برجام مانع از کلیدخوردن مکانیزم احیای تحریم‌های ضد ایرانی سازمان ملل متحد می‌شود.

پیشتر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اطلاع داد که واشنگتن قصد دارد مکانیزم احیای تحریم‌های ضد ایرانی را اجرایی کند. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به نوبه خود نقشه های آمریکا را غیرقانونی نامید و افزود که در واشنگتن درک می‌کنند که نمی توانند این ایده خود را به مرحله اجرا برسانند.

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا نوشت: «دولت تهدید کرد در صورتی که تمدید شکست بخورد، مکانیزم بازگشت تحریم‌ها برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های تعلیق شده را رقم خواهد زد».

حمایت سازمان ملل از پیشنهاد پوتین برای حفظ برجام - اسپوتنیک ایران
حمایت سازمان ملل از پیشنهاد پوتین برای حفظ برجام

بولتون در ادامه به پاراگراف یازدهم قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد که دولت ترامپ قصد دارد با استناد به این پاراگراف تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند. بولتون در ادامه هشدار داد که تلاش دولت ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌ها به کمک سازوکار مذکور باعث تضعیف حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل می‌شود و این آسیب دائمی خواهد بود.

آمریکا به دلیل خروج یک جانبه‌اش از توافق هسته ای(برجام) و عدم مشارکت در آن در جایگاه دسترسی به مکانیسم‌هایی که برای شرکای برجام محفوظ هستند(مانند مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها) قرار ندارد.

این موضع در پی این مطرح می‌شود که دولت آمریکا پیش از این تهدید کرده بود علیرغم خروجش از برجام و به بهانه این که قطعنامه ۲۲۳۱ آن را عضوی از برجام معرفی می کند، می‌تواند سازوکار بازگردانی تحریم‌ها را که تنها در چارجوب برجام و برای اعضای برجام قابل استفاده است، برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استفاده کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала